Sjuk drakmal/ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reky
    • June 2017
    • 13

    Sjuk drakmal/ancistrus?

    Hej!

    Var precis vid akvariet för att släcka lyset och så märkte jag detta på min drakmal https://www.pixeltopic.com/image/vzbuiqerzbuwvat/ är det någon form av infektion vad borde jag göra om något? kan tillägga att fiskarna har varit under stress ett tag p.g.a flytt.

    PS la honom i karantän
    Senast redigerad av Reky; 12 December 2017, 21:23.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    litet svårt att se på bilden, om det är en infekterad böld eller om det är en tumör.
    Vad man däremot kan se är att "vaddetnuär" har progredierat rätt så långt.
    Jag tror däremot inte att det är ett parasitangrepp, men jag har haft fel förr.
    Karantän är bra! Men det kanske är "god omvårdnad i livets slutskede" som nu gäller.
    En gissning från min sida faller nog åt tumörhållet...men en gissning åt det osäkra hållet.

    Det kan vara en skada i fiskens hud som blivit inflammerad och senare infekterad. En skada den kan ha fått i närkontakt med andra fiskar, alltså en "fläskläpp" efter slagsmål? eller den kanske simmat in i glaset, eller rivit sig på en vass sten??
    Ancistrusar simmar visserligen inte in i glaset som stressade stimfiskar, barber, botior och silverhajar gör...

    Tumörer hos akvariefiskar brukar inte gå att behandla.
    Infektioner och parasiter däremot är behandlingsbara, kan ju däremot vara knepigt att få en veterinär att skriva ut bredspektrig antibiotika eller annat till en ancistrus.

    Veterinären vill ha arvode, läkemedel kostar en del, kanske inte mer än 180kr... (flucloxacillin). Vad kostar en ancistrus? Sedan finns det en del medel mot parasiter att köpa i zoobutiken, men då måste du veta vad det är du skall behandla. Kanske nån annan känner igen bölden/tumören eller vad det är..?

    Hur som helst, om du har tillgång till bredspektrig antibiotika så läser du i Fass (fass.se) om dos per kroppsvikt.
    (Det finns öven en veterinärvariant av fass, man klickar i en flik nästan överst på sidan.)
    "Kroppsvikten" i della fall är akvariets innehåll i kg (en liter vatten väger ett kilogram ungefär, beroende på tempen) räknat. Och det brukar röra sig om en tiodagarskur.
    Akvariet skall inte innehålla andra fiskar eller växter, eventulela mikroorganismer i filtret dör.

    För diverse parasiter och kanske några andra fiskskjukdomar finns det läkemedel, eller kanske snarare "preparat" att köpa i zoohandeln, men med dessa gäller det att sätta in behandlingen snabbt, gärna flera dagar innan du ens upptäckt att fisken, fiskarna, är sjuka.... alltså, påbörja behandlingen redan igår!

    Men se inte detta som en uppmaning eller en ordination, jag menar att det kan gå, men det är inte alltid man lyckas med behandling.

    Man har ju sett i något av alla de där "Djursjukhus-" programmen i SVT och TV4 att man behanlat dyrbara koikarpar och diskusar nån gång, men jag tror det är rätt sällsynt och behandlingens pris överskrider fiskens ekonomiska värde.
    Dessutom har detta gällt fiskar i kommersiella anläggningar, där man redan har en etablerad kontakt ned veterinär antingen anställd eller på kontrakt, varför extra vererinärkostnad varit försumbar.

    Sedan måste du veta om det verkligen är en infektion eller ett parasitangrepp. I en del akvarieböcker står det beskrivet hur du tar prov och sedan analyserar dessa i mikroskop.... Men som sagt... Gör en rimlighetsberäkning innan du ens kommer på tanken att sätta in någon behandling, och så måste du först veta vad det är du skall behandla.

    Nu gäller det ju som du redan gjort, att isolera den sjuka fisken, samt de närmaste dagarna, veckorna vara väldigt uppmärksam på de andra fiskarna.
    Smittsamma sjukdomar och parasiter angriper ju fiskarna oftast artvis, varför du skall kolla övriga ancistrusar än mer noggrant framöver.

    Sammanfattningsvis så är ju mitt råd att utesluta smittsamma sjukdomar och parasiter och sedan köpa ny, nya, ansistrus/ar.
    Senast redigerad av Björn J.; 13 December 2017, 16:25.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Kollar nu, har en större bildskärm... Ändrar mig litet, även om grundinställningen kvarstår, medicin är dyrare än ny fisk...
      Det ser ordentligt inflammerat ut.
      Jag tror det är Sera som har två medel mot bakteriella angrepp, Bactopur och Omnipur, jag vet att jag använt ett av dessa på en stor ciklid med en infekterad sårskada, minns inte vilket medel det var, men sårskadan läkte, och det kanske den hade gjort utan behandling också... vem vet...

      Kommentar

      • Reky
        • June 2017
        • 13

        #4
        Tack för det långa svaret! för väl gå ock köpa bactopur. och hoppas på det bästa. som du säger är medicin dyrare än ny fisk. Samtidigt känner jag att jag har ett litet ansvara att ta hand om en fisk jag har jag införskaffat även om det kostar en peng.

        Men måste säga tack för det långa och utförliga svaret jag fått av dig!

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Reky
          Tack för det långa svaret! för väl gå ock köpa bactopur. och hoppas på det bästa. som du säger är medicin dyrare än ny fisk. Samtidigt känner jag att jag har ett litet ansvara att ta hand om en fisk jag har jag införskaffat även om det kostar en peng.

          Men måste säga tack för det långa och utförliga svaret jag fått av dig!
          Ingen orsak.
          Just det, man ansvarar för de husdjur man har, oavsett om det är en dyrbar ridhäst eller en billig tetra.
          Men ansvar innebär även att kunna avliva om behandling inte är möjlig, man skall ju inte förlänga lidndet.
          Lätt att säga, slriva, men man måste ju i största möjliga mån förhindra att fiskarna blir sjuka eller skadar sig.
          Men återigen, kolla dina andra ancistrusar, och dina andra fiskar!
          Hade väl varit enklare att göra en bedömning med fler bilder, kanske uppifrån också.

          Kommentar

          • Reky
            • June 2017
            • 13

            #6
            här kommer 2 bilder https://www.pixeltopic.com/image/aaqigfhrdqxjdl/ https://www.pixeltopic.com/image/tmrvhisyfishzpz/

            Håller med det du säger om att inte förlänga lidandet gäller bara att veta när det är dags att ge upp.
            Jo då håller koll på andra fiskarna i akvariet och gjorde ett vattenbyte i dag.
            Hur länge borde jag försöka medicinera honom innan det är dags att ge upp?

            Svårt att få tydliga bilder

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Det där är nog en mekanisk skada, angrepp från annan fisk? skada av vasst bottenmaterial? Det ser ut som om överläppen är skinnflådd.
              Läs bipacksedeln om hur länge du skall behandla. Möjligen kan du pensla på en lösning av preparatet om du håller fisken i handen en stund.
              Om fisken är pigg i övrigt, äter och ser någorlunda välmående ut så är ju chanserna goda att den tillfrisknar, dock kan det bli ärrbildning där hudskadan suttit. Om den däremot är "hängig" äter dåligt och mest ligger still på botten är det illavarslande. (här går vi från den ena självklarheten till den andra...)
              Visst alltid svårt att säga när man skall kasta in handduken, men som jag skrev om fisken verkar pigg i övrigt så ha tillförsikt!

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8

                Det här är ju "verterinärmedicin" i ordets alla betydelser.
                När det gäller våra fiskar och andra husdjur, kan man ju inte fråga patienten hur hen mår, man får observera, känna, klämma, använda sin syn, hörsel och i förekommande fall även luktsinnet. ja och då prata med ägaren eller skötaren.
                Inte ens talande papegojor kan berätta hur de mår...
                Det finns en del kapitel om olika farsoter som kan drabba akvariefiskar i olika akvarieböcker, med mer eller mindre tydliga exempelbilder, och som jag tidigare skrivit, även hur man kan mikroskopera. Om du har Akvariets lexikon finns det en del omfattande artiklar i denna bok om skador, sjukdomar parasitangrepp mm att läsa. Denna bok bör ju även tillhöra referensbiblioteket på ditt kommunala bibliotek kan man tycka.

                Kommentar

                • Reky
                  • June 2017
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Det där är nog en mekanisk skada, angrepp från annan fisk? skada av vasst bottenmaterial? Det ser ut som om överläppen är skinnflådd.
                  Läs bipacksedeln om hur länge du skall behandla. Möjligen kan du pensla på en lösning av preparatet om du håller fisken i handen en stund.
                  Om fisken är pigg i övrigt, äter och ser någorlunda välmående ut så är ju chanserna goda att den tillfrisknar, dock kan det bli ärrbildning där hudskadan suttit. Om den däremot är "hängig" äter dåligt och mest ligger still på botten är det illavarslande. (här går vi från den ena självklarheten till den andra...)
                  Visst alltid svårt att säga när man skall kasta in handduken, men som jag skrev om fisken verkar pigg i övrigt så ha tillförsikt!
                  vet inte vad som skulle ha angripet honom inga andra malar i akvariet. och tvivlar på att gurami eller scalare skulle göra sådan där skada. vet inte heller vad som kan ha hänt inga vassa stenar. och har finkornig sand.

                  han äter i alla fall även om han ligger still väldigt mycket. men märker att han rör sig omkring under natten i alla fall.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Låter som ett normalt ancitrusbeteende.

                    Har du aldrig hör talas om "mördarguramin" dom som käkar upp pirayor, sliter upp växterna, och ger ancistrusarna fläskläpp?
                    Mördarguramis bör undvikas, gärna i flera exemplar, i varje seriöst akvarium.

                    Kommentar

                    • Reky
                      • June 2017
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Låter som ett normalt ancitrusbeteende.

                      Har du aldrig hör talas om "mördarguramin" dom som käkar upp pirayor, sliter upp växterna, och ger ancistrusarna fläskläpp?
                      Mördarguramis bör undvikas, gärna i flera exemplar, i varje seriöst akvarium.
                      Oja "mördarguramin" livsfarlig best.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Kan inte ha bränt sig på en doppvärmare?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Reky
                          • June 2017
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Kan inte ha bränt sig på en doppvärmare?
                          Är ett juvel akvarium med inbyggt filter så doppvärmaren är helt oåtkomlig för fiskarna.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Många olika skador har mina fiskar fått på olika sätt, då jag har haft akvarium i stort sett hela tiden sedan mitten av 1960-talet.
                            Men brännt sig på doppvärmare har de aldrig gjort.... Jag säger inte att det skulle vara omöjligt, men fiskar, särskilt malar, har väldigt bra känsel för olika saker, framförallt värme, så av ren självbevarelsedrift flyr det en doppvärmare som de tycker är för varm.
                            Nej, jag tror efter senaste bilden att denna ancistrus fått en mekanisk skada, men som sagt det är en gissning.

                            Jag har under prens lopp även sett fiskar med genitiska skador, då det blivit allt för populära har det odlats vilt och man har fått med sig genitiska defekter i odlingsleden. Defekta ancistrusar har jag nog aldrig sett, vad jag minns, men jag har sett och har haft "plecosar" som utvecklat tumörer och andra konstigheter, kanske inte på överläppen men väl på huvudet. Skalarer och geophagusar med extra pucklar på huvudet och oförklarliga bölder på kroppen såg jag en gång hemma hos två olika hobbyodlare, där i stort sett alla i samma kull var drabbade på samma vis.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...