Vit bula på Lethrinops sp. Redcap, "torskpigg" på Johnstoni Solo - Svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomangelo
    • March 2015
    • 15

    Vit bula på Lethrinops sp. Redcap, "torskpigg" på Johnstoni Solo - Svamp?

    Hej! Behöver hjälp med 2 sjuka fiskar i mitt malawi 720L. En Lethrinops sp. Redcap har en vit bula utvuxen ovanför munnen. Misstänkte först att det kunde vara hålihuvet/flagellat/bukvattenson och medicinerade därför fisken i karantänkar med Octozin. Tyckte den blev lite bättre, satte tillbaka den, men utväxten återkom och tilltog. Beter sig i övrigt helt normalt. För några dagar sedan upptäckte jag att ytterliggare en fisk, Placidochromis Johnstoni Solo, fått en "torskpigg"-liknande utväxt precis under munnen framkant. SE BILDERNA!

    Kan det vara svamp? Nån som känner igen detta?

    Nedan kommer en längre utveckling, enligt Kjells uppmaning...

    Tacksam för snabb respons!

    1/ Hur stort är akvariet?
    720 L Malawi

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Powerhead bakom BTN-moduler, 3 separata kammare med filtermatta, ca 4500 L/min

    3/ När startade du akvariet?
    Juli 2017, men filtermattekuber var igångkörda i Fluval FX6 filter under 6 veckor i ett annat 540 L kar, parallellt med dess ordinarie filter.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    Huvuddelen av fiskar kom i vid samma tillfälle, inhandlade hos Kent i Nol:

    Placidochromis Johnstoni Solo, 2+2
    Copadichromis Borleyi Redfin, 1+1
    Aulonocara Baenschi, 1+1
    Placidochromis Phenocilus Whitelip, 2+2
    Lethrinops sp Redcap, 2+2
    Mal L-121, 4

    1 vecka senare tillkom från akvariehandlare:
    Copadichromis Borleyi Redfin, 3 honor
    Aulonocara Baenschi, 2 honor

    3 veckor senare tillkom från privat:
    Protomelas Taeniolatus, 1 hane
    Aulonocara Jacobfreibergi, Otterpoint, 3 små hanar


    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Enligt ovan.

    Stora fiskar (12-18 cm):
    Borleyihanen
    Baenschihanen
    Protomelashanen

    Små fiskar (5-8 cm):
    Baenschihonor
    Lethrinopshonor
    Whiteliphonor
    L-121


    Mellan (6-10cm):
    Borleyihonor
    Johnstoni Solo

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Nej

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH: 7.2, KH: 3-4

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH: 8.2, KH: 8-10, 0.010-0.020 mg/L

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    30% varje vecka

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    1 dag sedan, 30%

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Tropical pellets 1-2 ggn/dag, röd räkmix vid enstaka tillfällen hitintills

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Det började med att jag såg att en Lethrinops Radcap hane hade en vit fäck ovanför munnen, typ på näsan, ca 0.5 mm. Det var snarare en bula än ett ”hål” eller inbuktning. Tyckte att den växte( till ca 1mm) och även buktade ut mer, som en vit bula. Misstänkte hålihuvet/flagelat/bukvattensot = Flyttade den till karantän och medicinerade med Octozin, totalt ca 7 dagar. Tyckte utväxten blev mindre tydlig = satte tillbaka fisken i 720-karet.

    Nu någon vecka senare så tycker jag att utväxten återtagit sin storlek (1 mm) och form. (Se bild 1)

    Därtill så har ytterliggare en fisk, Johnstoni Solo, fått en märklig utväxt precis under munnen, ungefär som på en torsk… (se bild 2)

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    En L-121 mal dog ca 7 dagar efter de kommit i karet. Inga andra.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej, egentligen. Alla är aktiva, simmar och äter tillsynes helt normalt, dvs även de 2 sjuka. De flesta fiskar kan ibland klia sig mot stenar etc. Har därför tillsatt grovsalt ibland.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Ja = se 16/ ovan!

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja = se 16/ ovan!

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Se = 16/ ovan!

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja.
    <%(((000)))><{{{
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Hej

    Svårt att säga vad det är. Gräver de mycket? Nosfläcken kan vara en mekanisk skada som sedan sekundärt infekterats av bakterier och det lite konstiga skägget kan vara att någon hudflik slitits loss vid grävning. Tror inte de har samband med varandra (om det nu inte är grävskador)

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • tomangelo
      • March 2015
      • 15

      #3
      Tack för svar! De gräver inte vidare mycket, faktiskt. De tar ju in sand i munnen och silar ut men varken frenetiskt eller frekvent... Fick råd att öka på saltmängden så nu har jag satt till motsvarande 2 dL grovsalt per 100L. Jag får väl se hur det utvecklar sig....
      <%(((000)))><{{{

      Kommentar

      • tomangelo
        • March 2015
        • 15

        #4
        Hej igen! Prövade ökad saltmängd (2.5 dL/100L) under en dryg vecka men såg ingen egentlig förbättring på de fiskar som hade vita fläckar/områden. Däremot så blev det fler fiskar som utvecklade dessa symptom. Se bilderna. Var och visade bilder och rådgjorde på Herkules Zoo och de trodde inte på svamp, utan i så fall snarare på nåt bakteriellt. Köpte på deras råd WaterLife Nova+ (http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=36565). Tvekade ett par dagar på om verkligen medicinera - men eftersom fler fiskar fick dessa vita fläckar, mest på fjällen utmed kroppen och vid munnen, så genomförde jag en 5 dagars kur, enligt receptet. Nu har det snart gått en vecka efter avslutad kur och man ser ingen direkt förbättring på påverkade fiskar. Alla är dock helt aktiva och äter normalt. Vattenvärden etc likaså. Tydligen har det även varit ny lek, för en av Borleyi redfin-honorna verkar munruva (se bild), och hon är en av dem med vita fläckar.....

        Nån som har några teorier på orsaker, eller åtgärder?

        Hela storyn och mer bilder finns på blog:

        Tankar & bilder uppfiskade från mina akvarier
        <%(((000)))><{{{

        Kommentar

        Arbetssätt...