Fiskarna droppar av en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 36048419
    • September 2016
    • 36

    Fiskarna droppar av en efter en

    Hej,

    Har under en längre period kämpat mot sjukdomar i mitt 300 liters kar.

    har slöjstjärtar, pansarmalar, ancistrus och ett par siameser.

    Det är slöjstjärtarna som blir sjuka.

    Det började med att en blev tunn och passiv, behandlade då med Medimor, det ska tilläggas att jag inte har någon kunskap om medicinering då jag hade klarat mig i ca ett år innan och det här är mitt första kar.

    Medicineringen verkade först fungera men sedan så dog fisken.

    Det blev bra en period tills jag köpte en slöjstjärt till som oturligt nog visade vita pricken dagen efter jag fick hem den. Tog bort den direkt och behandlade då med Medimor igen. Det verkade inte hjälpa alls så jag köpte en dedikerad vita pricken medicin som fixade problemen förutom en slöjstjärt som strök med.

    Sedan efter en period fick de fenröta och en blev tunn och dog på ett par dagar. behandlade mot fenröta med Myxazin och de andra blev bättre.

    Nu igår hittade jag en med Pop Eye och sim svårigheter som knappas går att rädda.

    Jag är medveten om att flera sjukdomar på slöjstjärtarna kan orsakas av dålig vatten kvalite men test stickor visar inget alls. Ytterfilter på 12 liter som pumpar 1200 liter/h. 50% vattenbyten/veckan.

    Något är ju fel i karet men jag vet inte alls vad. De andra fiskarna har inte blivit sjuka.

    När problemen började hade jag

    5 slöjstjärtar
    7 pansarmalar
    2 ancistrus
    2 siameser

    kan någon tipsa om ett medicinpaket eller något så jag kan behandla mot allting samtidigt?

    Tack för all hjälp.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Sånt här är vanskligt och att medicinera när man inte vet orsaken är helt fel väg att gå! Jag hade själv problem men slöjstärt som dog med det stannade av och jag vet inte vad orsaken till dödsfallen var? Den sista blev omplacerad eftersom den blev stor nog att börja sätta i sig mina pansarmalar....
    Problemen kan bero på fel kost, filter som inte fungerar biologiskt (pga medicinering eller täta noggranna rengöringar med kranvatten), dåligt kranvatten, smitta som sprids inom arten, medfödda defekter mm.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vare sig för människor eller fiskar finns det mediciner som funkar mot allt. Visst några bredspektramediciner finns men sådana skall man bara till i absolut värsta fall eftersom dom också dödar alla nyttobakterier i akvariet och då är risken stor att även friska fiskar blir sjuka av detta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...