Återanvända akvarievatten del 2!PROBLEM!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Återanvända akvarievatten del 2!PROBLEM!!

    I förrgår skulle jag flytta min små guppies till ett större kar (nytt) o fick rådet att det va helt OK att göra detta om jag samtidigt återanvände det gamla vattnet o tillsatte aquasafe i karet.Allt verkade frid o fröjd tills idag när jag kom hem på EM o ser att fiskarna beter sig konstigt.Ett av ynglen liksom kliar sig på blad o botten medans två honor o en hane ser ut att ha ihopklibbade fenor o står still vid vattenytan.Det ser liksom ut som om fenorna har fällts ihop ung. som ett paraply!vad är nu detta??Osäker på om det kan vara en nitrit-topp eller kanske nån sjukdom?Sökt efter svar men är ändå osäker!!!VAD ska jag göra egentligen??
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Fel pH, för kallt/varmt?!

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Tror inte det är nån särskild skillnad på PH-värdet jämfört med förra karet.Inte temperaturen heller.Förstår inte varför fenorna ser så konstigt ihopklibbade ut!Ska skaffa vattentester idag dock!Någon som kan hjälpa mig?

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Låter som någon förgiftning (nitrit) eller syrebrist... Gör ett vattenbyte till och börja med... Har du fått något resultat av vattentestet?
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Haphallahut_
          • January 2004
          • 31

          #5
          jag råkade flytta lite för många fiskar samtidigt och fick samma problem med guppy ca 15 st
          jag medicinerade med baktopur tror jag det var
          1 eller 2 fiskar dog
          resten mår bra
          A

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Problemet som uppstår när man släpper i för mycket fisk i ett kar med låg bakterieflora är att det blir Nitrit... Den snabbaste åtgärden för detta är 50% vattenbyten och nitrivec tills värdet är 0
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              jag spinner vidare på ämnet...Jag hade bara sex guppisar i det nya akvariet-men det kanske va för många ändå??I vilket fall har jag nu inhandlat mediciner som var helt verkningslösa för ca 300 kr!Jag drog iväg med tre fiskar till en kompis idag eftersom dom såg piggast ut o verkade mest troliga att överleva pärsen.Hittills har dom mått bra i nya akvariet.Jag har nu tre små stackare kvar varav två honor fulla med yngel som verkar ligga RUGGIGT risigt till medans hanen har blivit märkbart bättre.Har säkert bytt mer än hälften av vattnet idag i olika omgångar samt tillsatt nitrivec o aquasafe vid bytena.Men jag fattar INTE hur det kan bli så här??Enligt vattenproven har jag ej haft nitrit o ph va okej.So - what's the problem???Enligt alla mina källor skulle det funka att flytta på fiskarna o istället för ett nytt fint akvarium med fiskar har jag nu ett som snart är tomt...

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Något i akvariet som kan ha förgiftat dom.Egenplockade rötter???

                Kommentar

                Arbetssätt...