Sjuk platyhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Akvariefisken
    • November 2016
    • 14

    Sjuk platyhona

    Hej! Min platyhona är sjuk och jag misstänker att det är inälvsparastiter då jag hade en hona för ett tag sedan avled i det och då känner jag igen symtomen. Hon har idag varit sjuk i tio dagar (tror jag)
    Dvs ihopfällda fenor, håller sig vid botten, avföringen är smal och genomskinlig. Jag medicinerar nu med Waterlife gill and bodyflukes som också hjälper mot inälvsparastiter och man ska lyssna på förpackningen. Det aktiva ämnet heter Sterazin och jag är inne på dag åtta av tio på medicineringen nu. Hon har inte blivit bättre hon blir sämre precis som hon hade blivit utan medicinen. Hon har idag varit sjuk i tio dagar (tror jag)

    Hjälper denna medicin mot inälvsparasiter?

    Jag vill testa allt som kan göra henne frisk och har då läst att man kan ge vitlök i maten.

    Fungerar vitlök och kan hon bli sämre av det?

    Tacksam för alla svar!
    ps. ska svara på den där mallen nu, jag vill bara få iväg detta så fort som möjligt
  • Lilla Akvariefisken
    • November 2016
    • 14

    #2
    1/ Hur stort är akvariet? 54l
    2/ Vilken filtrering använder du? Eheim pick up 60
    3/ När startade du akvariet?oktober 2016
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Min stora platy hona som är sjuk, två nästan fullvuxna platysar (honor) och en ancistrus
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?Ja, 4 stycken plantor. vet ej exakt vad de heter 2 gräsplator (ej nål), limnophila sessiliflora och en växt som har gröna blad men röd under.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? vet ej men kring 7 på pH och kring 5 d på KH
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet: NO3: 10 mg/l NO2: 0 mg/l pH: 7,2 KH: 5 d
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? en gång i veckan ca 20% ibland mer
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?i måndags 9 liter
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?bara satt skott från växter som redan är i deras kar
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? nej
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. 2 gånger om dagen. Tetramin som huvudfoder, ibland kokt bit av ärta/morot/gurka och dogman flingor för växtätare.
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? min nu avlidna hona fick symtom i början av juni dog sedan efter 4 veckor, hon hostade slem på slutet och kunde inte svälja den minsta maten, min nu sjuka hona insjuknade för 10 dagar sedan och har symtomen som jag beskrev i mitt första inlägg.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? min ena platyhona (fullvuxen) för en och en halv månad sen.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. beskrivs ovan, det är bara min stora sjuka hona som bytt beteende.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. hon har en vit prick på simfenan, den har inte växt, inte spridit sig. Hon har även tre hål i fenorna. Som varken växer eller krymper. Tror att hon har hoppat / simmat fort när hon var så hungrig alltjämt och då råkat göra illa sig.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Ja, det beskrivs ovan
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? först en platy och sedan mer än en månad senare blir min andra hona sjuk
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? hon som dog tog jag upp innan hon dog och hon avled i ett annat litet karantän akvarium.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Sjukdomar är inte enkelt och de smittar också ofta.
      I ditt fall hade jag tagit upp den sjuka fisken och placerat i ett karantänsakvarium och sedan medicinerat där.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lilla Akvariefisken
        • November 2016
        • 14

        #4
        Ok tack för svaret! Det var en bra idé. Om jag vill få bort medicinen ur akvariet (då det inte gör någon nytta där eftersom blir kvar där) borde jag stoppa i kol i filtret eller bara låta det försvinna genom vattenbytena?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Låt det bara försvinna genom vattenbyten
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SlöjstjärtsTösen
            • February 2016
            • 131

            #6
            Låter som det mina platys hade för ett år sen.
            Jag behandlade med saltbad (lite lite inser jag nu efteråt) och lyckades skjuta upp det men förlorade alla i slutet iaf
            Hade jag fått göra om det hade jag tagit bort den sjuka fisken så fort det dök upp för spridningen men endå behandlat båda karen för att bli av med allt.
            Jag vet inte hur mediciner fungerar i kombination med salt, men salt ska hindra spridning om man nu har oturen att få parasiter, så det kanske kan vara en ide att salta lite också

            Kommentar

            • Lilla Akvariefisken
              • November 2016
              • 14

              #7
              Ok tack för svaren!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Salt hindrar knappast spridning, men ett bra tips är att flytta sjuka fiskar till ett annat akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Lilla Akvariefisken
                  • November 2016
                  • 14

                  #9
                  Ok, men är salt något att föredra ändå?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilla Akvariefisken
                    Ok, men är salt något att föredra ändå?
                    Var och en blir salig på sin tro

                    Jag använder inte salt, men det finns andra som gör det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...