Flagellater och karantänakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Flagellater och karantänakvarium

    Hej!
    Har gjort en del inlägg nu men det kommer hela tiden bara upp nya frågor och funderingar, hoppas ni står ut med mig

    Jag funderar på att köpa in lite mer guppy/platy (beroende på vilka som är fina i affären) och har tidigare akvarium haft stora problem med parasiter som jag gissar på har varit flagellater och tror även det har varit lite svamp med i bilden så jag skulle gärna vilja behandla de nyinköpta fiskarna i förebyggande syfte.

    Jag tänkte sätta dem i ett karantäns kar på bara några liter, sätta i en syresten, lite dekorations stenar (som lite trygghet) och ett litet billifilter alt byta vatten varje dag, kanske ifrån det stora karet. Tänkte låta dem gå där i 3 veckor eller liknande och sen flytta över dem till det riktiga karet

    Jag har salt som jag kan tillsätta men har ni något förslag på vad jag kan ha i mer?
    Har sett lite tabletter som går att ha i och låta det vara i 5 dagar för att sen göra ett större vattenbyte, har ni några tips på något bra märke eller substans som kan vara bra att ha i?

    Tack på förhand!
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Oj, denna tråd hamnade helt fel, skulle ligga en högre upp. Ber om ursäkt för det

      Okej, är det så bra att använda mot guppy/platy? Tänker att ciklider är så stora fiskar med helat andra levnadssätt..
      Upptäckte nu hål i huvudet sjukan vilket skulle kunna vara det jag trodde var svamp så denna typ av medicin skulle nog funka fin på den aspekten också.
      Skulle man kanske kombinera denna med någon för bakterier, tex denna https://www.akvarieimporten.se/medic...bakterier.html för att bli av med allt? Eller tär det bara på fiskarna?
      Gissar på att man inte ska ta dem samtidigt men ge det en viloperiod emellan behandlingarna

      Kommentar

      • Delta2004
        • November 2016
        • 77

        #4
        Hej,
        en fundering bara.
        Det finns en variant att använda Easy Life Voogle för att förebygga sjukdomar. Den är säker (även räksäker tror jag) och verkar genom att förbättra immunförsvaret hos fiskar och på så sätt undvika sjukdomar. Känns för mig bättre val i förebygande syfte än medicinerna.
        Läste dessutom här i någon projekttråd att man hade mkt bra resultat av att använda endast Voogle för behandling av hål i huvudet.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Delta2004
          Hej,
          en fundering bara.
          Det finns en variant att använda Easy Life Voogle för att förebygga sjukdomar. Den är säker (även räksäker tror jag) och verkar genom att förbättra immunförsvaret hos fiskar och på så sätt undvika sjukdomar. Känns för mig bättre val i förebygande syfte än medicinerna.
          Läste dessutom här i någon projekttråd att man hade mkt bra resultat av att använda endast Voogle för behandling av hål i huvudet.
          Intressant, jag ska kolla lite på den också. Lite fundersam på hur bra det fungerar om fiskarna skulle vara infekterade redan från början men samtidigt kanske den inte tär på fiskarna i onödan den "bara" förstärker immunförsvaret. Det tillsammans med något immun foder kanske...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag tror inte riktigt på at ge medicin i förebyggande syfte
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...