Camallanus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenfisk
    • February 2017
    • 9

    Camallanus

    Jag har fått in blodmask i mitt akvarium. Hur ska jag behandla? Har guppy vuxna och yngel, kardinaltetror och räkor. Det är gyppierna som har synliga maskar i analen. Har förstått att räkorna ej tål Sera nematod så hur gör jag?
  • jenfisk
    • February 2017
    • 9

    #2
    Läste att Levamisol ska vara räksäkert. Någon som provat det?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Antingen skulle jag placera räkorna i en annan behållare eller chansa och medicinera med dem kvar! Jag skulle behandla på en gång med nematol!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • jenfisk
        • February 2017
        • 9

        #4
        Har beställt Nematol men om jag tar ur räkorna när kan jag då sätta tillbaka dem? Är det inte stor risk att jag återkontaminerar akvariet då?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jag vet inte om räkor kan drabbas av camallanus... men om dem går i ett naket kar så kan man granska dem närma och sen lär de gå där minst 3 v. eftersom andra behandlingen med nematol är efter 3v. (och den ska man inte hoppa över)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Räkor är väldigt känsliga för just Nematol (alla räkor och mindre tetror klarade inte nematol i mitt kar). Räkor kan även vara smittbärare för dessa eländiga maskar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • jenfisk
              • February 2017
              • 9

              #7
              Idag har jag tagit ur räkorna och medicinerat med Nematol i akvariet. Undrar om jag vågar sätta tillbaka räkorna ( blue Diamond) om en månad?

              Kommentar

              Arbetssätt...