Maskar, vägrar att dö...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daggny
    • November 2016
    • 21

    Maskar, vägrar att dö...

    Maskar.... Många fiskar har trippat vidare nu och det är inte mycket som går bra. Försökte sanera allt först men de ville inte ge med sig så har bytt ut allt. även lådan. Dumt nog så dumpade jag inte resten av fiskarna.. Men, dessa maskar, överlever tre dubbeldos av Flubenol, Levamisole och Sera Nematol. Även testat Esha G-dex och Esha Ndx.. Men maskarna vägrar dö..

    När man tror att de är borta så kommer en frisimmandes vit rackare förbi... de startar genomskinliga men efter äter, typ allt så ser de ut som på bilden.. Blir ca 1.5 cm ish.. svårt att mäta...

    Har någon tips hur man får död på maskarna?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Bytt ut vilken låda? Har du medicinerat hela akvariet med filter kvar? Jag körde med nematol (nästan dubbel dos) och fick bort camallanus i mitt kar för gott! Det är helt avgörande att man följer instruktionen och medinicerar en andra gång också efter 3v eller vad det stod på anvisningen? och allt det där med vattenbyten osv.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Daggny
      • November 2016
      • 21

      #3
      Köpte nytt akvarium - låda. Även medicinerat alla akvariegrejer som jag har. Böt även ut filtermaterialet till helt nytt när jag trodde det var helt över även fast de andra kanske.. skulle ha varit sanerat. I fall att.. Jag har antagligen gjort helt fel för jag medicinerade även vecka 1, 2 och 3 med Pinsamt höga doser. Sista omgången nu kombinerade jag sera nematol och levamisole överdos*3.. Alla fiskar har fått simma vidare. Mår rent av piss just nu.

      Vattenbyten, kanske för många dock hållt dosen hög ändå.

      Vet du om dom kan bli resistenta mot allt(?)

      Läste någonstans att äggen kan överleva upp till ett år utanför akvariumet, dvs utan vatten. Vet inte om det stämmer, men mår illa av bara tanken

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Har hört att det förekommer att Camallanus kan vara resistenta mot Flubenol. Levamisol är väl ansett som den mest effektiva behandlingen om man tittar runt på forum runt om i världen. Inte läst om ett enda fall där Levamisol inte har fungerat. Nematol är ju också väldigt effektivt om man väljer dubbel dos. Så då kommer följdfrågan - är det verkligen Camallanus Cotti? Har du kvar något exemplar som i bild 1 kanske man kan skicka in den för artbestämning någonstans. Ola Svensson på forumet är nog rätt person att kontakta för att få råd var man ska vända sig. Har dock inte sett några inlägg av honom på länge men Kjell vet nog var han håller hur.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Camallanus är röda, och brukar sticka ut i "klasar" ur analen på fiskarna. Har haft skiten några gånger, men aldrig sett dem simma fritt i karet, vad jag kan minnas. Sera Nematol har fått bort dem varje gång. Tycker dock inte att masken på bilden ser ut som Camallanus.

          Vita, frisimmande (kan ibland sitta på glaset över vattenlinjen) maskar brukar väl vara ofarliga planarier, som fiskarna brukar gilla att äta, men i för stort antal är de ett tecken på att man matar för mycket, vilket i sin tur kan göra vattnet dåligt.
          Senast redigerad av Shepard; 05 July 2017, 20:44.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ja det är ju inte omöjligt att shepard har rätt att det faktiskt inte är camallanus.... drabbad fisk är lätt att se om de har camallanus och på dina syndes inget vad jag förstod. Jag hade en mask i mitt akvarie förut som grävde ner sig i sanden under nån sten och bara stack upp huvudet och käkade matrester och jag lät den vara där och den växte...och växte, den var typ 15cm till slut Sen nåt år har jag inte sett den... Den kanske blev stor nog och kröp ur akvariet och ligger under min säng nu
            Senast redigerad av åheim; 06 July 2017, 13:07.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Daggny
              • November 2016
              • 21

              #7
              Tack för tipsen

              Callamanus är röda när de är stora och käkat, som små är de nästan helt vita å äckliga. Såg maskarna i baken i slutskedet i bajset också :/

              Men tror jag kanske har fått död på alla nu, förhoppningsvis permanent. Kommer ju få göra fler behandlingar ändå för att säkerställa att jag hade rätt.


              Blev en kombo av levamisol och sera nematol * 4 dos.. De verkade ta död på dem, så jag håller tummarna nu iaf

              Kommentar

              • Daggny
                • November 2016
                • 21

                #8
                Nope, när man trodde det var över så hade man fel.. såklart. har lagt filmen offentlig men vet inte om det går att se?



                I 215L akvariet just nu så har jag haft i, igen : 30 ml Sera nematol,. 5 gram Levamisol och 1 gram Flubenol... och ett par.. gram Cloramine T.. Vem som helst borde väl ha dött av detta?
                Men icke dessa jävlar. De är vita nästintill genomskinliga när de inte ätit.. för då blir de brunröda enligt ovan.

                Filmen visar hur de rör sig.. Hur får jag död på dem?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  De äter av vad som finns i karet, om jag förstått rätt? Tror inte det är parasiter då, det är väl sällan man ser så'na simma fritt i karet, och äta, de brukar väl mest befinna sig i fisken, och leva av den? Tror hur som helst inte att det är Camallanus, har aldrig sett dem röra sig fritt i karen, och de har alltid varit mörkt röda.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Daggny
                    • November 2016
                    • 21

                    #10
                    De äter gärna fiskbajs, fiskmat, på rötter, växter mm

                    Jag vill verkligen bli av med den eftersom de är så äckliga, mår illa bara av att titta på akvariumet.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Då skulle du sett den stora (säkert 10 cm) röda masken jag hade i ett kar med diskusar för ett antal år se'n Gissar att den kom som ägg med frysfodret, kanske en Tubifex, som brukar användas som fiskmat, men då är de mindre. Vet inte hur stora de blir. Men håller med, maskar är en djurgrupp jag inte är förtjust i Slemmiga, till synes utan huvud (men de har ett), rör sig äckligt, och innehåller en hel del vidriga, t.o.m farliga parasitiska arter. Men ju mindre de är, desto mindre stör de mig ur ren äckelsynpunkt. Stora daggmaskar har jag svårt för.

                      Hur som helst, tror som sagt inte det är nå'n farlig mask, med tanke på att den simmar fritt, och äter av vad som finns i karet, snarare än i fiskarna. Men planarier är de nog för stora för att vara? Så'na kan dyka upp t.ex om man matar för mycket.
                      Senast redigerad av Shepard; 24 July 2017, 22:26.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Daggny
                        • November 2016
                        • 21

                        #12
                        De dog inte ens av klorin har det visat sig... vad gör man (?)

                        Kommentar

                        • Axman
                          • January 2013
                          • 188

                          #13
                          Men är de där maskarna något att bry sig om? Är väl något var och varannan har i sina kar. Gratis mat till fiskarna typ?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...