Svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trssel
    • February 2016
    • 16

    Svamp?

    En av mina platys har två vita fläckar på kroppen. De är inte utstående och han verkar lite hängig idag. Fläckarna höll på att försvinna av sig själva men är nu tillbaka och jag ser även antydan till detta på en till platy.


    1/ Hur stort är akvariet? 54 l
    2/ Vilken filtrering använder du? Aquael FAN-1
    3/När startade du akvariet? 2 mån sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Akvariet startades upp efter flytt och hade då 15 fiskar med
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Idag är det 13 fiskar på 2.5-6 cm, platy och neontetror
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 5 växter. Java-ormbunke, Gälört, Papegojblad och Valisneria
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? PH 8, kh 4
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet? PH 7.5, kh 3, 0 nitrit
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 gång i veckan, 25%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 6 dgr sedan, 25%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nya växter, möblerade om lite i samband med det
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Ingen ny fisk
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Vet ej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingor, grönsaker, Fryst, 2 ggr om dagen 6 dgr i veckan
    15/ Har du nyligen bytt foder? De har börjat få Cyklops och potatis
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Två var sjuka när de kom och gick bort efter en månad, de två hade utstående vita bölder som jag antog var svamp. Den idag med mest vitt visade symptom ganska snart efter flytten hit och den med lite för några dgr sedan
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? 2. En platy och en neon som var sjuka när de kom i vad som såg ut som svamp, dog för ca en månad sedan.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Den med lite är ofta stressad och har de 2 senaste dagarna knipit med fenorna, den med två fläckar har blivit värre och sett lite hängig ut senare dagarna. De andra mår bra.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. 2 större på den första, platta vita fläckar, en på ryggen och en på magen. Nästan lite gropigt snarare än utväxt på ryggen. Antydan på den andras huvud.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej. Hade i lite salt i flytten och en gång till en månad efter det.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Två sjuka från start. En sjuk under i princip hela tiden och en som fått antydan nu.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja.
    Senast redigerad av trssel; 01 July 2017, 13:22.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur stora är/var fläckarna och var på kroppen satt dom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • trssel
      • February 2016
      • 16

      #3
      På ryggen och på magen på han som det syns tydligt på, det är tydligt vitt. Max 5 mm fläckar skulle jag tippa på. I övrigt märks det inte så mycket på deras beteende. Utom han som är så stressad, han krålar sig och kliar, sätter ihop fenorna, ibland. Han har även antydan till vitt på huvudet, lite mer som en hinna. Det syns även antydan till vit fläck på ryggen på en av mina honor idag. Hon verkar dock väldigt välmående i övrigt.
      Tänker att det kanske startade ett nytt svamputbrott när jag möblerade om, att det var stressande?
      Eftersom det lagt sig tidigare avvaktar jag lite just nu.
      Senast redigerad av trssel; 02 July 2017, 10:59.

      Kommentar

      Arbetssätt...