Discus som skaver sig och rycker med fenorna ("trots medicinering")

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Discus som skaver sig och rycker med fenorna ("trots medicinering")


    Beskrivning enligt svaren i Kjells mall nedan.

    1/ Hur stort är akvariet?
    450 liter Juwel.

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Juwels invändiga samt ytterligare ett invändigt med pumpkapacitet 2000 lit/tim.

    3/ När startade du akvariet?
    Mars 2014.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Discus, Gul ciklid, Black molly, pansarmalar, siameser, Ortocinclus, Ancistrus, Kardinaltetror, Häxmal, L-1XX, Gobio, räkor, Helenasnäckor.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja, många. Amazon, Valisneria, Cryptocoryne, Sagitaria, Javaormbunke, m fl.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Framställer osmosvatten som jag blandar med kranvatten vid vattenbyte. Brukar också tillsätta lite Ektozonsalt - och växtnäring.

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
    PH-värdet i karet är konstant i intervallet 6,90-7,10 (kör CO2 med PH-reglering). KH 7. Temperatur: 27 till 29 grader. (Åtgärder/effekt av den enorma värmeutvecklingen av Juwels lysramp, kan inte ligga högre än 27 på morgonen för då blir det för varmt innan natten. Kan/vill inte heller plocka bort "lock" på ovansidan, även om det blir nödvändigt ändå nu under varmare utomhusperiod.)

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 gång/vecka, ca 40 %.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    Se svar pkt 9. (Dags igen ikväll.)

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Två Ancistrus och ett par räkor i förra veckan och för ytterligare ett par veckor sedan två Gula ciklider. Nej.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    3-5 ggr/dag. Tetramin, Tetra Discus, fryst discusmix, fryst artemia.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nja, discusmixen har jag inte kört mer än några veckor. Övrigt, nej.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Det jag först tänker på är beteende från discusarna där de skavt sig mot växter och haft häftiga återkommande ryckningar (klassiska ”spasm”-rycken) med bröst/ryggfena. Det har hållit på ett tag (ett par månader kanske). Det var egentligen anledningen till min fråga här och till den medicineringsinsats jag gjorde de senaste veckorna. Men innan jag hann få tummen loss att lägga upp denna tråd så noterade jag nu i förrgår att åtminstone en av discusarna också fått vita prickar, vitapricksjukan skulle jag säga. Klassiskt mörkare har de också blivit, ett par av de till synes illamående discusarna. Totalt har jag alltså 12 st.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Inga discus (som egentligen är de enda av mina fiskar som jag sett nämnda symptom på) har dött nej. Däremot har ett par Apistogramma dött, inga direkt synliga sjukdomstecken på dem innan (inget skavande eller ”fen-spasmer” i a f).

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Två av discusarna har inte ätit på ett par veckor och den ena drar sig undan (observera; den är EJ ”discusmobbad”) medan den andra är en hane i ett lekpar som leker en gång/vecka! Två av övriga discusar har f ö också bildat par och leker även de en gång/vecka. M a o det finns tydliga friskhetstecken i karet, också!?

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Se pkt 16.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Yes. Först körde jag en kombo av EXIT och eSHa2000 i vecka 16. Därefter en behandling med HEXAMITA i förra veckan (vecka 18). Resultatet? Tja, månne har det varit något färre skavande/fenviftande men kan inte säga säkert. De två nämnda discusarna som inte käkar har haft samma status som innan behandlingen.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Tja, har nog redan beskrivit det ovan. Bakgrunden vad gäller discusarna och deras ålder är att hela gänget köptes in i strl 6-7 cm i november och har sedan haft mkt god tillväxt och har nu passerat in i vuxenstorlek - inklusive att det blivit två lekpar, som sagt.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Samma dygn.
    Using Tapatalk
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #2
    Jag provar med att gå på "hårdare" med Ektozon nu. Följer mängden som skall tillsättas vid Behandling, enligt anvisning.
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Diskusar är ju lite känsliga och det speciellt om man blandar dom med många andra arter som du har gjort.
      Vita prick måste man så klart medicinera men kliandet brukar i sig ofta gå över av sig självt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...