Hjälp med eventuell diagnosticering av sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bareccaa
    • May 2017
    • 6

    Hjälp med eventuell diagnosticering av sjukdom

    Hej! Har problem med fiskar som blir sjuka och dör trots viss medicinering.

    Startade mitt akvarium på 54 liter i början på 2016. Gjorde en s.k. "fishless cycle" med ren ammoniak.
    Den 31/5-16 när karet var färdigcyklat fick 10 st kardinalfiskar flytta in.
    Den 20/8-16 ser den första fisken sjuk ut, den är smal och har väldigt svårt att simma, den avlivas samma dag.
    Dagen efter har ytterligare en fisk dött, antog att det bara var svaga individer.

    31/8-16 så smalnar fisk nummer 3 av, jag surrar med ägaren av den lokala fiskbutiken som gissar på att det är något fel med mage/tarm. Köper furanol och doserar.
    1/9-16 dör fisk nummer 3.
    3/9-16 börjar fisk nummer 4 gömma sig och två andra fiskar beter sig också konstigt genom att gömma sig och hålla sig undan.
    5/9-16 dör fisk nummer 4.

    13/9-16 har jag i cyklade filtermakaroner från ett annat kar för att öka filtervolymen då nitriten hela tiden hållit sig lite på gränsfall.

    22/10-16 ser fisk nummer 5 smal ut och det medicineras med furanol igen.

    8/11-16 1 av 5 kardinaler ser fortfarande tunn ut. Ägaren av fiskbutiken föreslår att det kanske bara är så att jag har en väldigt dominant fisk som "stöter ut" de svagare individerna så de inte får tillräckligt med mat. Köper 4 zebrafiskar som ska vara lite livligare och kanske rubba "hierarkin" ifall det är problemet.

    Har sen dess haft fyra kardinalfiskar och fyra zebrafiskar som mått bra och jag har trott att problemet antagligen var en dominant fisk, men nu inom en tre veckors period har två av kardinalerna börjat tunnas av, varav en är avlivad. En av zebrorna börjar se lite smal ut också.
    Alla fiskar som smalnat av och blivit sjuka har ätit under tiden de börjat smalna av men slutat äta när de blivit för tunna och svaga och har då antingen hunnit självdö eller avlivats.
    Matar med NLS och en del frysfoder.

    Akvariets vattenvärden:
    Ammonium 0 mg/l
    Nitrit 0 mg/l
    Nitrat ca 15 mg/l
    Temp ca 25 grader
    pH 7,5

    Övriga invånare i karet är körsbärsräkor och posthornssnäckor som alltid mått bra. Har i växtväg anubias, javaormbunke och vallisneria.
    Gör vattenbyte en gång i veckan, byter ca 25% av vattnet. Doserar med PMDD.

    Vattenvärden i kranvattnet:
    pH 8,1
    Hårdhet °dH 2,7


    Tacksam för råd och hjälp!

    Mvh
    Rebecca
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Inälvsparasiter kanske. Titta t ex efter tunna röda trådar som hänger ut från analöppning, Camallanus Cotti är inte en helt ovanlig inälvsmask och gör fiskarna tunna och svaga. Vad är förresten en "fish cycle" med ammoniak?

    Kommentar

    • bareccaa
      • May 2017
      • 6

      #3
      Har inte sett någon inälvsmask, vi har även dissekerat fiskarna som dött. Avföringen ser rätt bra ut.

      Här finns det information om fishless cycle.
      http://www.aquariumadvice.com/forums...ng-148283.html

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Tack för länken, det är nytt för mig Har du eget vatten eller kommunalt? Ny panna, varmvattenberedare, nya vattenledningar i huset? Kanske kopparutfällningar tänkte jag. Med eget vatten kanske en grundlig analys skulle vara bra. Finns andra orsaker med, olämplig sand, stenar mm. Kanske du kan berätta mer om akvariet?
        Senast redigerad av T_B; 09 May 2017, 21:35.

        Kommentar

        • bareccaa
          • May 2017
          • 6

          #5
          Kommunalt, vi bor i lägenhet. Vi har fyra akvarium till som har samma vatten som fungerar bra. Har grus, en sten och en rot i karet förutom växter. Kan försöka ta en bild.

          Kommentar

          • bareccaa
            • May 2017
            • 6

            #6
            Gick tydligen inte att lägga upp någon bild... :/

            Kommentar

            • T_B
              • September 2013
              • 96

              #7
              Du får använda någon bilduppladdningstjänst och länka, bara medlemmar som får lägga upp bilder på Zoopet. Märkligt att handlaren rekommenderade Furanol mot problem med mage/tarm, det är ju mot infektioner. Det finns effektiva medel om det mot förmodan skulle vara någon inälvsparasit men de lär inte vara så bra för dina räkor/snäckor. Jag har fått igång fiskar som slutat att äta genom att mata med levande artemia, det brukar trigga igång ätreflexerna bättre än något annat. Annars har jag slut på ideér - det finns ju olämpligt grus, stenar och rötter men det känns som att du har koll på det redan.

              Kommentar

              • bareccaa
                • May 2017
                • 6

                #8






                Hoppas det där fungerar.

                Han rekommenderade furanol för att han trodde det kunde vara flagulater (tror jag) i mage/tarm snarare. Det är inget fel på fiskarnas ätreflexer förrän precis innan de dör, fram till dess är de pigga och äter som vanligt trots att de smalnar av oftast. De matas med NLS, frysmat och de har även fått nykläckt artemia några gånger.

                Men tack så mycket för hjälpen! Hoppas någon annan också har några idéer.
                Senast redigerad av bareccaa; 10 May 2017, 17:17.

                Kommentar

                • T_B
                  • September 2013
                  • 96

                  #9
                  Den svarta stenen på sista bilden såg lite lurig ut. Kanske du skulle lyfta ut stenar och rötter på prov för att utesluta dem? Har du samma sand i något av de andra karen så är den ju oskyldig, annars blir det ju ett rejält bry att byta den. Hoppas det löser sig!

                  Kommentar

                  • bareccaa
                    • May 2017
                    • 6

                    #10
                    Är en vanlig "dragonstone" har jag för mig, för akvarium. Men hmm kanske får testa det! Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...