Mosaikgurami hona gick bort hastigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Mosaikgurami hona gick bort hastigt

    Hej

    Jag har haft en mosaikgurami hona och en hane i mitt 120 liters akvarium sedan 2 år tillbaka och har inte haft några större problem med dem förutom att hanen ofta jagat bort honan, men det finns mycket växter och rötter att gömma sig bakom så hon har kunnat dra sig undan. Häromdagen såg jag att honan helt plötsligt var helt svart på ovansidan av huvudet, inte kolsvart men mörkt grå vilket ju var en tydlig kontrast mot den vanligtvis ljust silvriga färgen. Det var ca 1-1,5 cm brett mitt uppe på huvudet snett bakåt ovanför ögonen och smalnade av ner mot sidorna. Det var ingen mjölkaktig hinna och inget svampaktigt utseende över huvud taget utan fjällen låg ner precis som vanligt och såg rena ut men det var "bara" som att en del av ovansidan på huvudet hade bytt färg. Hon åt som vanligt och simmade runt som vanligt. 1½ dag efter det mörka dykt upp på huvudet vad hon dock död. Någon som vet vad detta kan vara? Hann aldrig ta en bild tyvärr. Behöver mest veta om detta skulle kunna vara något smittsamt och om jag bör medicinera karet eller om det snarare låter som en mekanisk skada. Det finns ingen annan fisk med samma utseende ännu var jag har sett men det kan ju såklart vara något som hänt under lång tid som jag inte märkt av och som inte syns förrän det är försent.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag vet inte vad det är men jag hade definitivt inte medicinerat i akvariet om inte fler "smittas".
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...