Guld fisk svullet öga popeye

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    Guld fisk svullet öga popeye

    Hej!

    Jag har köpt guldfisk för 2 dagar sedan och idag ser jag att ena ögat är svullet. Jag har läst en del på nätet om det, men frågar här för att säkra att jag har förstått rätt. Det jag kom framtill är att det är orsakad av bråk med andra fiskar och behandlingen är att lägga den i salt vatten med en koncentration på 1 matsked / 5 liter vatten. Är det någon som kan bekräfta detta eller finns det andra sätt att ta sig till väga?

    Tacksam för all tips och tack i förhand
    Hoppas det är rätt kategori på forumet jag ställer frågan

    Uppdatering: Jag ser nu något vit framför ögat i den svullna ögats "påse"
    Senast redigerad av mrfisken; 20 March 2017, 13:27.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Du kan prova med 1dl salt/100L (i akvariet för det är mindre stressande och låt den gå nån vecka i saltet) , det har ofta lyckats för mig och många andra med ögonproblem liknande dina. Man brukar kunna se en bättring på ett par dagar...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Den gången jag haft det berodde det på vattenkvalitén, 1/3 vattenbyte i veckan räckte inte. Så hett tips är att göra ordentligt med vatten byte tror jag. Guldfisk/slöjstjärt är inte bråkiga av sig annat än extremt "på" när det gäller lek så att de riskerar skada sig då. Dock kan de ju åka på stryk av andra fiskar. Eller kanske skrämd så den furit in i något?

      Kommentar

      • Nataliamaria
        • April 2019
        • 1

        #4
        Guldfisk med popeye

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Gammal tråd men det är väl troligt att den guldfisken hade skadat sig under transporten, när han nu bara hade haft den i två dagar...

          Kommentar

          Arbetssätt...