Bukvattensot Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Williamms269

    • November 2016
    • 7

    Bukvattensot Malawi

    Hej jag skulle behöva lite hjälp med mina malawiciklider då jag jag har fått bukvattensot steg 3 (dock har jag inte sett några tecken på endel fiskar) jag hade tabletter JBL furapond dom jag la i
    men jag ser att de e några stycken som ligger på botten och "vilar" ska jag ta ut dom och lägga dom i ett annat akvarium vad mer kan ska jag göra
    mvh William
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Om det är bukvattensot, en smittsam flagellat, och det har gått till steg 3 enl Zoopets sjukdomsbeskrivning är det inte mycket att göra, fiskarna kommer att dö. Problemet är att beteckningen bukvattensot också kan användas för andra tarmsjukdomar som ger liknande symtom, t.ex. bakteriella sjukdomar i tarmarna.

    För behandling av "äkta" bukvattensot behövs medel mot parasiten, t.ex. Octozin, Furapond är mot bakterier, nu har du skadat nyttobakterierna också i karet och skapat nya problem för dig.
    En bra regel är att aldrig lägga något preparat i akvariet om man inte säkert vet vad man håller på med.

    Bukvattensot anses av många komma från en parasit som finns naturligt i tarmen på fisken och den blir ett problem endast vid hög stressnivå. Hög stressnivå är ett annat namn för misskött akvarium. För Malawi finns egentligen bara tre regler, kraftig filtrering, stora vattenbyten varje vecka och inga röda mygglarver.

    Alltså, försök få tag på Octozin, gör några stora vattenbyten omedelbart. Om du inte hittar Octozin eller kan få tag på liknande via veterinär, gör vattenbyten varje dag och hoppas på det bästa.

    /Tobbe

    Kommentar

    • Gibbicepsen

      • May 2017
      • 30

      #3
      Octozin:
      Waterlife Octozin Hole-in-the-head och Bloat 200 tabl. Octozin innehåller: Dimetridazol: 0,085g per gram Tvätta händerna efter användning. Håll produkten borta från mat och dryck.

      Kommentar

      Arbetssätt...