Salvini Ciklid mår inge vidare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samsos
    • March 2017
    • 9

    Salvini Ciklid mår inge vidare!

    Hejsan! först vill jag tala om att jag är relativt ny gällande min nya hobby. Jag har fascinerats över central/sydamerikanska ciklider då jag upplever att alla dessa fiskar är som små individer.

    Rubriken gäller min hane. När jag väl inhandlade min fisk för drygt 1 månad sedan var han såklart tidig med att bestämma sig vart han ville ha sitt revir i akvariet och paxade plats i en stor rot som jag har. (Fiskarna jag köpte var 3 Salvini 4 guldsöm 2 blå ciklider, 1 mal.) Jag var tillbaka till djuraffären och två veckor senare och köpte ytligare 2 honor då jag såg att en av fiskarna i affären var något större än de andra och hon fägarade otroligt starkt vilket jag tänkte att hon kanske kan vara den utvalde till han.

    Det tog ungefär en vecka för henne å bilda par med min hane och nu i veckan som var så lekte dom för första gången och för mig som är nybörjare tyckte det var väldigt spännande och följa deras dans och utveckling.

    Hanen visade honan sitt revir och hon tycke det var bra, putsade lite på roten å efter en tid så kom också äggen. Dessa fiskarna är drygt 4 cm så jag förvänta mig inga befruktade ägg för jag har inte kunnat hitta någon info om hur tidigt dom kan få yngel. Honan och hanen har vart iaf exemplariska föräldrar och dom har ständigt tuffat till sig mot sina betydligt större konkurrenter i akvariet dvs Guldsömmarna som också nu hade börjat å leka, detta var i samband att jag för första gången gav dom frysfoder. Under lekperioden så åt min hane nästan ingenting han var dedikerad i sitt jobb med att vakta boet.

    Hursomhelst, nu när leken är förbi har jag märkt den sista tiden att min salvini hane har fortfarande en del problem med att äta, under lekperioden grävde han och honan en gömma under en annan rot i akvariet där jag misstänker att dom hade säkert planerat och flytta till ifall dom hade fått yngel, men detta blev hans hideout för några dagar nu. hela dagen igår så har han mer eller mindre stått still bland växterna och knappt rört sig, imorse hitta jag han högt uppe vid ytan och han tar sig sakta fram men det är nästan som han verkar att vara blind. han åkte sakta ner till botten och där började han att kantra lite lätt och honan var fram till han och kollade läget då började han simma i en annan riktning och krockade med botten.

    Jag misstänker att timmarna är räknande för min käre hane. Men vad kan ha hänt undrar jag! över till er kunnigare!
  • Samsos
    • March 2017
    • 9

    #2
    Bör också nämnas att han ser ut att ha en defekt, de två fenorna som sitter på magen ser ut att ha växt ihop, jag har också en hona som har samma defekt.

    Kommentar

    • Samsos
      • March 2017
      • 9

      #3
      Okej jag har nog hittat problemet till varför min fisk inte mår okej.

      Idag när jag slamsög botten var han uppe i ytan och han verkade inte nå vidare värst berörd av att jag höll på medan de andra drog sig undan. Jag provade ta håven och det var inte riktigt som han uppfattade att det var ett hot och han var extremt lätt att fånga upp.

      Under min inspektion av han och jag kunde då se att hans pupiller var extremt stora och jag kunde också se att det såg ut som en bristning under ena ögat och lite blodfärgad. Jag misstänker att han har bråkat med någon av guldsömmarna. Kan det vara så att han är blind? eller är det något som är tillfälligt?

      Kommentar

      • Haloumi
        • November 2016
        • 59

        #4
        Han kan inte ha skadat sig på bottensubstratet om han grävde mycket under en period? Mina blåciklider gjorde det vid första leken då jag hade ett aningen för grovkornigt bottensubstrat. Detta ledde till svullnader osv runt munnen och under den.

        Kommentar

        • Samsos
          • March 2017
          • 9

          #5
          kör med rådasand 0,8-1,2 mm så ja kör på nästan det finaste sanden, det var mest honan som grävde, men han var med och inspekterade väldigt mycket.

          Kommentar

          • Samsos
            • March 2017
            • 9

            #6
            Nu hitta jag han livlös på botten. Väldigt tråkigt måste jag säga. =(

            Kommentar

            Arbetssätt...