funderingar över salt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KåWe
    • December 2002
    • 83

    funderingar över salt...

    hejhej!

    har funderat på detta med salt som behandling vid tex sårskador.
    visst funkar det att använda vanligt livsmedelssalt utan jod? (finsalt? måste väl fungera bättre än grovsalt?) hur skall man dosera då? vilka fisakr tål ej/är känsliga för salt? (komemr bara på rak arm på corydoras) i min burk lever kuhlii, praktbotia,choklad- och dvärggurami, drottning- och kilfläcksrasbora samt otocinclus. är någon av dem känsliga?

    och, vanligt salt kontra "riktigt medecinskt" salt (ektosalt????heter det så.....? ) fördel/nackdel??

    =)

  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    jag är motståndare till att använda salt i akvariet kan nog bero på att jag har Corydoras i alla mina kar...å dom gillar absolut inte salt...

    Så kolla vad har du för firrar å kolla om de tål salt innan...om du förmodligen skulle hälla salt.

    Ta reda på vad dä för svampangrepp det kan du göra lättas genom att titta i Seras lilla bok om Akvariefisksjukdomar gratis att hämta i akvariebutikerna

    Även en blandning av Metylenblått å Euflavin är bra.

    Vad jag vet om konsekvenserna av att använda salt i Corydoraskar är dom...att de får irriterade gälar å andas häftigt samt att de blir en aning inaktiva och sämre efter några dagar.

    Extozonsalt är att rekommendera i dom fall det går att använda.

    Tänkvärt är att även tetror är känsliga mot salt i karet.

    Citat:
    Tetras and Corys in particular can be seriously harmed with ordinary Ich medications. However, all fish can tolerate 1 tablespoon of salt per 5 gallons of water for the 21 days it takes to eradicate Ich. Raising the water temperature to 86-88*F is recommended to treat Ich because it speeds up the life cycle of the parasite, and also seems to create a hostile environment for the parasite, while not harming the fish. After 21 days, the temperature may be lowered by returning the heater to its previous setting and allowing the water to cool naturally. Salt may be removed by routine water changes, which will slowly dilute out all the salt, if that is your desire. Slut citat.
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    Arbetssätt...