Vit fläck på magen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Vit fläck på magen

    Hej

    Har ett akvarium jag fått ta över från avlägset håll. tror det är på 80 liter. Av de fiskar som var med när det kom till oss är det bara en ganska stor mal och en ål av nåt slag kvar. Av de Guppy som var med finns det bara en del av generna kvar nu. HAr skaffat nya Guppyhonor lite då och då för att få till en bättre balans mellan honor och hanar och nu har vi en riktigt häftig Guppysläkt är fina och uppenbarligen livskraftiga -inga Guppy dör längre
    Har haft problem med att det börjat bildas mycket alger, de är mörkt gröna och Malen verkar inte gilla att äta av det. Malen får EN liten algtablett om dagen och kanske är han svältfödd om det är så att de alger som växer inte är OK som föda.

    Såg nu idag att Malen har en vit fläck på magen och att endel Guppy var på det o åt?? Kollade vattenkvaliteten ock fick fram att det ligger högt i NO3. Byter vatten ca en ggr i veckan men kanske lite för lite mängd varje gång. Har tyckt att det trots allt är OK eftersom Guppyna verkar må toppen.


    Vad ska jag göra? Vill ju inte att Malen dör

    /Lars
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nitrat är tämligen ofarligt för de flesta fiskar men mycket nitrat kan ge algproblem, Vad man kan göra - fler snabbväxande växter i akvariet, dra ner på matning, större vattenbyten.

    De vita på malen är svårt att säga något om - många arter är ju också vita på magen. Vad är det för art på malen du har
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lekman
      • November 2015
      • 41

      #3
      Vet inte vad det är för en mal, har ju fått den med akvariet när sonen fick det. men han ser ut som... ancistrus
      Det jag reagerade på var att ett par Guppy var framme och nafsade på malen, där på fläcken på magen

      Jag matar redan mycket magert. Får knappt nåt smutssediment i bottengruset men mycket av den här mörkgröna aglen. Är det rimligt, det jag tänker att det är en oätlig alg för malen, Eller så är det så att malen varit dålig en längre tid, och att det är därför som algerna växer till, -att han inte äter normalt. Har oxå sett att det är Guppyna som äter upp algtabletten.

      Kommentar

      • lekman
        • November 2015
        • 41

        #4
        Jag skulle förstås försöka mej på att ta en bild, men stämmer det att vissa alger är oätliga för Malen? Det är en djupt grön färg, sitter mest på bottengruset men även på andra växter och sprider ut sej som ett täcke på stenarna. Finns inget med blå färg. OM algerna inte går att äta så ligger ju Malen illa till iom att Guppyna snor åt sej algtabeltten

        Kommentar

        Arbetssätt...