Sjuk zebrafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenfisk
    • February 2017
    • 9

    Sjuk zebrafisk

    Jag har ett litet akvarium på 50 liter med zebrafiskar, kardinaler och räkor. Jag är helt nybörjare på fiskar och startade detta akvarium runt jul. Började med kardinalerna, och i januari skaffade jag även 9 st zebrafiskar. Men nu har zebrafisk nr tre blivit sjuk,, samtliga med samma förlopp. De får som en knöl på magen, slutar äta och blir slöa men simmar normalt, kippar med munnen. se bild. De har insjuknat med 10 dagars mellanrum, och de två första har jag avlivat efter en vecka då de till slut mest låg på botten. Någon som vet vad som kan vara fel och är det något som smittar eller är det fel på vattenförhållanden? De matas med flingfoder 1 gång/dag, allt uppätet på 20-30 sek och jag byter 25% av vattnet var 10e dag.
  • jenfisk
    • February 2017
    • 9

    #2
    Lyckas inte lägga upp bilden. Hur gör man?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vad är det för färg på knölen?

      PS. Foton i forumet kan bara goldmedlemmar lägga upp
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • jenfisk
        • February 2017
        • 9

        #4
        Vid närmare granskning ser det ut som att fläcken består i att fjällen saknas. Precis bakom sidofenan. Knölen = utspänd buk. Och denna fisk åt igår kväll så detta verkar inte vara samma som de andra två fiskarna drabbades av. Det kom i samband med ett vattenbyte. Fisken simmar runt med de andra idag.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ok - då är det kanske inte något att oroa sig över
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jenfisk
            • February 2017
            • 9

            #6
            Idag när jag kom hem hade hela fisken svällt upp med utstående fjäll och ögon. Stod och kippade vid ytan. Jag avlivade den. Kan det vara bukvattensot eller finns det andra orsaker till att fiskar sväller upp? Borde jag medicinera?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ta bort fisken - sedan får du se om de andra också börjar bli sjuka. I så fall medicinera.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jenfisk
                • February 2017
                • 9

                #8
                Nu har en till blivit sjuk och avlivad. Det är vattenbuksot enligt zoo-affären. När jag var in visade även zebrafiskarna i affären samma symtom. De tyckte dock att medicinering var meningslöst och att det var bättre att bara ta bort fiskar med symtom. Fick med mig ett gäng platy hem som kompensation.

                Kommentar

                Arbetssätt...