Gamla fiskar dog efter köp av nya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Platykungen
    • March 2016
    • 8

    Gamla fiskar dog efter köp av nya

    Jag har ett akvarium med 6 platys (hade 6 platys) som är inavlade några generationer. De mådde bra, åt som de skulle, simmade lugnt osv. Sen köpte jag sex stycken guppys två hanar och fyra honor. Några dagar efter dog en av platyna, nu - 11 dagar senare - har 3/6 platys dött. En guppy har dött, men den såg lite risig ut redan i affären. Annars mår guppysarna bra!
    Jag gjorde ett vattenbyte (tror jag) dagen innan jag köpte de nya guppyna och ett 9 dagar efter inköpet.

    Akvariet är tänt 11 timmar. Ingen doppvärmare används. Dumt nog har jag ingen termometer, men vattnet är i a.f rumsvarmt typ 20°C. Jag har läst att fiskar lever längre och är friska när de är i lägre temperaturer.
    Det finns mycket växter i akvariet och inga nya inredningar eller växter.
    De ny fiskarna installerades som det stod på påsen, inget transportvatten kom ner i akvariet.
    Jag matar kanske lite för lite, en gång om dagen ibland.
    Jag är tacksam för alla svar eller gissningar. Tack på förhand!
    //Platykungen.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Hade du de nya fiskarna i karantän? Annars är min gissning att du har fått in bakterie eller parasit.

    Vad är symptomen innan de dör?

    Kommentar

    • Platykungen
      • March 2016
      • 8

      #3
      Nej, de nya fiskarna satt inte i karantän.

      Symptom: De har nedfällda fenor. De gömmer sig också, bara två platys hade dött. Den tredje såg död ut och låg på botten bland växterna. Guppyn hade inte heller dött, den hade bara gömt sig mycket väl. Nu ligger på sidan nere på botten och sprattlar.

      Min pappa kan ha haft en sorts bakteriedödande tvål som kommit på duschmunstycket och på det sättet ner i akvariet vid vattenbyte som orsakar dödsfall.

      Det vore lite konstigt med bakterie eller parasit, bara platysarna blev sjuka. Guppyna var i ett akvarium med bara guppys i affären om det skulle vara en sjukdom som bara drabbar platys. Om det var tvålen kanske guppyna blir sjuka senare. Guppyn som såg lite dålig ut när vi köpte den är den som jag trodde var död och nu ser helt sjuk ut. Ibland kan fiskarna äta upp döda polare snabbt så därför trodde jag att den var död.

      Tack för svar så snabbt!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Olika arter är olika känsliga så bara för att bare en art dör så utesluter inte det en sjukdom. Det kan ju som du nämner också vara tvålen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...