trasiga fenor, vita fläckar och rött streck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    trasiga fenor, vita fläckar och rött streck

    Hej
    Jag tror min slöjstjärt har åkt på något men han beter sig fortfarande pigg, äter en massa och verkar inte alls medtagen så jag är lite lost i vad jag bör göra. Åkommorna ser även mer ut som skador/drag än som direkta sjukdomar. Han är guldig med med vita inslag/fläckar på kanterna av fenorna och vit/gulvit mage

    Det började för några månader (21 nov tror jag) sen då jag trodde han lyckats tappa två fjäll på ena sidan av kroppen för helt plötsligt var det två vita "hål"/gropar. Jag tittade på honom för en vecka sen då jag rengjorde akvariumet och de här två fjällen har antingen inte växt ut än eller så har de helt enkelt bara blivit mycket blekare än hans riktiga färg/samma färg som magen (han är väldigt sprattlig så är svårt att få se ordentligt)
    sen den 4 feb sen så såg jag att kanten på hans ena fena är trasig, jag blev genast orolig för fenröta då jag haft det i tidigare akvarium men tycker mer det ser ut som om fenan "växt så", att det växt ut en sidogren i fenan mer än att den är trasig. Idag såg jag dock även att han har en stor reva på andra sidan men det ser också ut som ett clean cut och inte som något trasat sönder den.
    Däremot så har han vita/ljusare fläckar på sidorna av gälarna, det ser ut som någon skavt av färgen. Så det är ingenting som växer eller biter utan ser ut som skrubbsår.
    Sen ser han även lite skrovlig/bucklig ut i hyn än vad min andra guldfisk gör men det kan ju va för den andra är spräcklig men samtidigt mer jämnfärgad medan hans alla hans fjäll är guldiga med lite vitare kant längst ut.

    Är det här något att bry sig om eller ska jag bara anta att min fisk är lite klantig/har färg defekter?

    (två slöjstjärtar i ett 120l akvarium med sandbotten, större stenar, rot och plastväxter. Byter 50% av vattnet varje vecka då jag även tar ur allt ut akvariumet och sköljer av det, även sanden av estetiska skäl. Tillsätter då även 1tsk salt. Bytte akvariepump den 10/1 och hade ett kortare tid efter det problem med höga vattenvärden men blev bra efter bara 3 dagars 50% vattenbyte)
    Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 12 February 2017, 14:27.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Varför tar du ur allt ur akvariet - det ger ju instabila vattenvärden

    Lite svårt att utifrån din beskrivning veta om det är något illavarslande på din slöjstjärt. Färgförändringar är i alla fall inte alls onormalt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Varför tar du ur allt ur akvariet - det ger ju instabila vattenvärden

      Lite svårt att utifrån din beskrivning veta om det är något illavarslande på din slöjstjärt. Färgförändringar är i alla fall inte alls onormalt
      För att rengöra det. Det börjar växa en hel del alger både på sanden och på plastväxterna så för att inte få en tjock grön beläggning på allt så rengör jag det varje vecka. Gjorde varannan ett tag men upptäckte att det blir mer jobb än om jag bara sköljer av det en gång i veckan. Sen tar jag ur dem för att inte bara bli massa sörja i akvariumet och för det blir lättare att komma åt. Om jag har förstått det hela rätt så bor alla nyttiga bakterierna i själva filtret och inte i inredningen (speciellt inte då mer eller mindre allt är plast). Sen eftersom jag har sand botten så har jag för mig att det ska vara bra att röra runt i det för att se till att det inte bildas metan fickor.
      Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara dåligt, har inte märkt någon förändring i vattenvärdena. Men jag är ny på det här så kan va fel ute.

      Men okej, jag får hålla lite mer koll på honom och se vad som händer. Har hört om guldfiskar som tappat sin svarta färg, men att han bara fläckvis på några fjäll blir ljus känns lite konstigt och gör honom inte speciellt vacker...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om du har så mycket skräp så matar du alldeles för mycket i akvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om du har så mycket skräp så matar du alldeles för mycket i akvariet.
          Nja, jag har ju guldfiskar och de sägs ju vara de grisigaste och hungrigaste. Jag tror mer det beror på att då jag inte har några akvarieväxter så finns det mer näring för algerna att växa till sig.
          Jag matar dem med 1% av deras kroppsvikt utspritt på 2 ggr per dag (med en matare som även sprider ut en matning på två timmar) enligt rekomendation från guldfisks uppfödare. Så jag är skeptisk till att det skulle vara för mycket
          Sen gör jag denna rengöring en gång i veckan just för att det inte ska bli stora svängar i skitighet (och inte för att jag ska få massa jobb på en gång)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Vi är inte överens
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vi är inte överens
              Jo, uppenbarligen.
              Men jag skulle uppskatta om du berättar var du tycker jag gör fel och varför?
              Om jag gör något som är skadligt för mina fiskar vill jag såklart kunna ändra på det. Man kan alltid lära sig något nytt
              Jag baserar min skötsel av fiskarna från det jag läst på zoopet, guldfisk.se och från uppfödaren Jennifer Lynx som bland annat finns på youtube

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Om man matar så mycket att det samlas så mycket skit i akvariet då är risken stor att också vattenkvaliten är dålig vilket inte fiskarna uppskattar.
                Så dra ner på matningen och skaffa ett bättre filter (med effektivare filtermaterial)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Tack för din input.
                  Då jag redan har ett väldigt nytt filter (eheim professionell 4+ som är inkört) som är lite överdimensionerat och inte kan dra ner på matningen mer för då kommer inte mina fiskar må bra så tror jag inte det är aktuellt i mitt fall. Sen är vattenkvalitén, enligt testerna jag gör varje vecka, varken dåliga eller instabila.
                  Sen kan man ju diskutera vad som menas med "så mycket skit". Då jag har sand så syns all avföring och diverse annat väldigt tydligt, det finns inga sprickor för sådant att åka ner i. Det känns och ser mycket skitigare ut än den korta perioden då jag hade grus men i baljan med det slamsugna skiten/vattnet kvar sen rengöringen av sanden ser i stort sätt lika smutsigt ut. Alger växer alltid hur lite man än matar.
                  Som tidigare sagt gör jag detta endast av estetiska skäl då jag tycker det är fult när det syns så tydligt.
                  Jag har även tidigare frågat här på zoopet om det är möjligt att plocka klumpar av avföring, precis som i kattlådan, utan att ta bort något vatten just för jag tycker det blir fult fort. Fick höra att detta var helt okej men valde sen inte att göra det för brist på verktyg för att göra detta på ett enkelt sätt.
                  Så tack för förklaringen men jag kan inte se några tecken på att jag matar mer än vad mitt akvarium klarar av.

                  Sen med avseende på det tråden var ämnad för så har fenan växt ihop på min hane och rodnaden har gått ner så gissar på att han bara råkat skada sig på något sätt. De vita fläckarna är kvar men antar att det bara är några skönhets defekter han har "fått med åldern"

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Tycker inter att 1% är så mycket faktiskt, sett rekommendationer på mer.

                    Kan ju alltid bli en del bajs som ligger, är så för mig med. Helt enkelt på grund av mängden som de producerar. Och min största som är 22 cm med stjärtfena kan lägga rejäla korvar. I kampen mot sådant försöker jag ha sandsnäckor, olika posthornsnäckor osv samt räkor (mer riskabelt), funkar hyfsat så länge akvariet är hyfsat glest befolkat. (typ en slöjstjärt på 80 liter). Kör du på snäckor tänk på att slöjstjärtarna med glädje äter upp alla mindre snäckor av posthorn osv så endast sådana som är så stora att de inte går in i munnen funkar. Man får nästa odla dem i ett kar och flytta över när de är stora nog. För räkor krävs mycket gömställen så funkar det någorlunda men det beror lite på dina fiskar med, vissa jagar mer.

                    Sedan har jag märkt att det beror en hel del på maten med. En del mat löser upp sig lättare helt enkelt efter att ha passerat genom fisken. Annan mat förblir ganska fast.

                    Fenor kan de råka skada, se till att plocka bort vassa saker och ställen som är trånga. De har inte koll på att de är tjocka och otympliga. Angående vita fläckar vet jag inte riktigt på fenorna, men på kroppen är nya fjäll till en början vita och med tur får de färg efter ett tag.

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Tycker inter att 1% är så mycket faktiskt, sett rekommendationer på mer.

                      Kan ju alltid bli en del bajs som ligger, är så för mig med. Helt enkelt på grund av mängden som de producerar. Och min största som är 22 cm med stjärtfena kan lägga rejäla korvar. I kampen mot sådant försöker jag ha sandsnäckor, olika posthornsnäckor osv samt räkor (mer riskabelt), funkar hyfsat så länge akvariet är hyfsat glest befolkat. (typ en slöjstjärt på 80 liter). Kör du på snäckor tänk på att slöjstjärtarna med glädje äter upp alla mindre snäckor av posthorn osv så endast sådana som är så stora att de inte går in i munnen funkar. Man får nästa odla dem i ett kar och flytta över när de är stora nog. För räkor krävs mycket gömställen så funkar det någorlunda men det beror lite på dina fiskar med, vissa jagar mer.

                      Sedan har jag märkt att det beror en hel del på maten med. En del mat löser upp sig lättare helt enkelt efter att ha passerat genom fisken. Annan mat förblir ganska fast.

                      Fenor kan de råka skada, se till att plocka bort vassa saker och ställen som är trånga. De har inte koll på att de är tjocka och otympliga. Angående vita fläckar vet jag inte riktigt på fenorna, men på kroppen är nya fjäll till en början vita och med tur får de färg efter ett tag.
                      Det är smart, frågan är om jag har utrymme för några större snäckor i min kar. För de unga fiskarna jag har nu funkar det men inte så många år till... De jagar varandra en hel del men har aldrig sett dem naffsa varandra men könner på mig att räkor inte skulle få vara ifred. Kanske får bli ett framtida projekt om det blir så att jag odlar snäckor, tror inte mitt korridorsrum klarar av ett till akvarium (eller ett större för den delen)

                      ​​​​Ah, då är det säkert inget annat fel på honom än att några fjäll skakavts av. På vad har jag ingen aning då jag inte har något speciellt vasst eller trångt i akvariumet. Den lilla klumpen simmade väl rakt in i rutan eller något... Får hålla lite mer koll och se om jag kan klura ut vad det kan va som är I vägen för honom.
                      Tack för hjälpen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...