Boesmani regnbågsfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Boesmani regnbågsfiskar


    Jag har emellanåt någon boesmani som har rätt fula utslag på kroppen. Ofta runt gälarna.

    Har inte lyckats bota. Utan det blir alltid att ta bort fiskarna när utslagen kommer.

    Någon som känner igen besbären?







    behövs det så kan jag ta bättre bilder

    H
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Är fläckarna släta eller står de ut som en vårta?

    Förändras de över tid? Kommer och går?

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Ja, jag känner tyvärr igen det och det inte helt ovanligt att regnbågar får den typen av bakteriella sår. Vad jag läst kan stress av olika slag utlösa dem.
      Jag har avlivat några med dessa sår. I början försökte jag kurera med mediciner och salter men inte lyckats.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • H..
        • March 2009
        • 195

        #4
        dem är inte släta, dem står ut lite som du säger.

        Jo, att fiskar utsätts för stress är ju oundvikligt.
        kan det vara bakterier tro? ibland kan man se något vitt i mitten, som om det var något annat där.
        har svårt att se med bara ögat, skulle behövt prova macro gluggen för bättre se det. men är det något som känns bekant så säg till

        H.
        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Förändringar i deras miljöer kan vara orsaken till såren. Exempelvis kan temperaturförändringar sommartid eller missade vattenbyten vara stressande. Kan du hålla en temperatur runt 24 grader eller lägre minskar du risken för sårbildning. Källa Harro Hieronimus.

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...