Fiskar med klåda, Parasiter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattungen95
    • July 2016
    • 12

    Fiskar med klåda, Parasiter?

    Hej!

    Jag har ett akvarium som jag misstänker har blivit infekterat av någon sorts parasit. När jag observerar fiskarna så kliar de sig vid jämna mellanrum, de mindre fiskarna verkar klia sig oftare än de större. När de kliar sig brukar de vända sig lite på sidan för att sedan skjuta sig framåt mot botten/stenar och växter för att sedan fortsätta med vad de gjorde innan. eftersom de lägger sig på sidan misstänker jag att det kliar vid gälarna. Detta gör de mindre fiskarna ca en gång varannan minut ( guppy, små siamesiska algätare, och pansarmalarna ) de större ( skalar, silverhajar ) inte lika ofta. Har varit så här i ca 2 månader men verkar inte ha blivit värre.
    De senaste fiskarna jag tillsatt var 6st Brochis spelendens som var infekterade med ankarmask från butiken vilket jag fick behandla i akvariet, 3 st dog, alla de andra fiskarna klarade sig. (fanns vid tillfället ingen möjlighet för karantän innan de belv släppta i akvariet).

    Eftersom det inte finns några synliga symtom vet jag inte hur jag ska gå till väga, det enda jag märkt är att pansarmalarna inte är lika aktiva som för. Jag har försökt att salta extra med Ektozon samt ökat temperaturen en aning från 26-28 då jag hört att salt kan hjälpa att bli av med vissa ektoparasiter men ingen förändring.
    Troligtvis behövs medicin, medicin jag har hemma. Fauna mor, Dactymor, Medimor, Argumor.


    Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra? dela gärna med er av liknande erfarenheter.
    En annan fråga, hur påverkar medicin vattnet igentligen? Vissa avråder starkt från medicin då de sätter akvariet ur balans genom att ta kol på filterbakterier osv men dessa borde väl återhämta sig ganska snabbt?

    Fiskar:
    2 silverhajar (medelstora)
    9 pansarmalar
    5 guppy
    1 ancistrus
    1 skalar
    1 palettciklid
    1 segelfenspleco (15cm)
    2 gurami

    riktig fisksoppa med andra ord. Några fiska är endast här tillfälligt och ska flyttas till ett 450l. Kan dock inte flytta dem innan jag åtgärdat angreppet då det andra akvariet inte har dessa problem.

    Vatten:
    200l med sand och växter samt co2. Byter 30% var 5 dag med halv dos vattenberedningsmedel.

    Nitrate 0 mg/l
    Nitrite 0mg/l
    GH >7°d
    KH 15°d
    PH 7,2
    co2 25mg/l

    Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Medicin slår ut filterbakterierna vilket man såklart måste planera för.

    Detta förefaller orsakat av bristfällig vattenkvalitet under lång tid vilket gjort fiskarna mottagliga för infektion.

    Jag hade i ett första steg bytt typ 80% av vattnet. Sedan 50% flera dagar, och sedan framöver 50% i veckan. Börja med det och utvärdera deras beteende. Sedan kan du medicinera om behovet kvarstår.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Gälmask skulle jag tro, någon medicin baserad på praziquantel, exempelvis dactymoor, vore nog att föredra. Dödar inte bakterierna i filtret men orsakar bakterietillväxt och risk för syrebrist så ordentlig luftning behövs, speciellt om vattnet är varmt. Kanske kombinera med saltdopp men det vet jag inte om dina fiskar uppskattar. Läs på om gälmask och se om det stämmer för dig!

      Kommentar

      • Kattungen95
        • July 2016
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Axman
        Gälmask skulle jag tro, någon medicin baserad på praziquantel, exempelvis dactymoor, vore nog att föredra. Dödar inte bakterierna i filtret men orsakar bakterietillväxt och risk för syrebrist så ordentlig luftning behövs, speciellt om vattnet är varmt. Kanske kombinera med saltdopp men det vet jag inte om dina fiskar uppskattar. Läs på om gälmask och se om det stämmer för dig!
        Tack för svar. Fiskarna har blivit värre så får bli medicin men är praziquantel rätt? Står på förpackningen att det främst tar mask ( skin worms, trematodes och tapeworms ). Argumor med diflubenzuron tar anchor worms, skin/gill flukes och tapeworms. Borde inte denna vara mer rätt mot gälparasiter(gill flukes?). Hittar dock inte mycket information om diflubenzuron.

        Kommentar

        • Kattungen95
          • July 2016
          • 12

          #5
          Såg nu att de dactymor och argumor båda tar gälparasiter (dactylogyrus) och hudparasiter (gyrodactylus) bara att den enda förpackningen skriver "trematodes" istället för "gill flukes"

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Vet inte om jag kan stå för det men vad jag läst verkar folk anse att gälmasken blivit immun mot mycket förutom praziquantel. Så jag har helt enkelt inte provat något annat.

            Glömde säga det att har de mycket angrepp så börjar fisken klia sig och blir irriterad mer än innan du hade i medicinen, var beredd på det. Anledningen är döda maskar som sitter i gälarna men det släpper normalt. Är det riktigt illa kan jag tänka mig sekundär inflammation av det men alternativen är ju sämre. Men som sagt, lufta ordentligt, ha i medicinen så du kan övervaka akvariumet under tiden du medicinerar!

            Kommentar

            • Kattungen95
              • July 2016
              • 12

              #7
              Har kört en kur med Prazi som fick verka i vattnet i 6 timmar. Fiskarna verkade uppskatta det. Såg också det med att hullingarna kan vara kvar i gälarna. Ska köra en till kur inom en vecka för att ta kol på eventuella larver som kläckts.

              Kommentar

              Arbetssätt...