hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • feeliciaah
    • January 2017
    • 1

    hjälp!!

    Jag är nybörjare inom fiskar och allting gick bra i början.. Jag har läst massa på internet för att lära mig.. Har också lyssnat på dom i djuraffär men det verkar vara ett stort misstag. Vill inte ha några elaka kommentarer men jag hade slöjstjärtar och en kampfisk ihop. (djuraffären sa att man kunde ha dom ihop, men verkar som att man inte ska det) dom va iallafall snälla mot varandra.

    Jag har ett akvariet på 54L. Vilket fall så har alla fiskarna förutom ena slöjstjärten och min mal dött och jag tror att det är pga jag har råkat mata lite för mycket och sen vet jag inte om jag har städat för dåligt i akvariet eller tagit ur för mycket vatten, jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel då alla djuraffärer säger olika.. Fiskarna fick vitt ludd på sig och började tappa all färg. Djuraffären gav mig salt och ett svampmedel. saltet använde jag i en vecka och svampmedlet i tre dagar. (följt djuraffärens instruktioner)

    Men vad gör jag nu? fisken som har överlevt är den frisk?

    Jag vill verkligen börja om från början och få lära mig rätt därför vänder jag mig hit. Jag blir ju jätte ledsen när fiskarna dött och vet inte vart jag ska vända mig för att få allting att fungera.

    hur ofta ska jag byta vatten i mitt 54L och hur mycket?

    kan det vara någon annan orsak till att dom blivit sjuka?

    Jag har fått lära mig att jag ska städa en gång i veckan, röra runt i botten bland allt smuts och sedan ta ut ca 3 cm vatten. Men när jag rör om kommer det ju massa mat och vattnet blir helt brunt, blir det så för er alla? Dom ska kunna äta upp maten på 30sek.när städningen är klar har dom sagt att jag ska ha i något medel mot bakterier och sjukdomar tror jag det var, kommer dock inte på vad det heter just nu. Är detta helt åt skogen fel eller gör jag något rätt?

    Skulle bli så tacksam för svar och elaka kommentarer får ni gärna hoppa över då jag vet att det är mitt fel och har redan dåligt samvete.
  • Lilla Akvariefisken
    • November 2016
    • 14

    #2
    Hej, vad tråkigt.

    Jag har också ett 54l och det har funkat bra för mig, så jag tänkte bara säga hur jag rengör osv.
    Jag har grus och då brukar inte jag röra runt. Har du sand för isåfall ska man ju röra runt så att det inte bildas "fickor" i sanden.
    Jag brukar ta ut ca 8 liter ( ca 6 cm ) varje vecka med en slamsug/hävert och då så gräver jag ner den i gruset ca 2 cm så att jag får ut all smuts. Det brukar flyga runt små smutspartiklar i vattnet men det blir inte brunt för mig men som sagt om du har sand kan det bli det.

    Att det hade sagt att du skulle ha i ett medel mot bakterier och sjukdomar brukar inte jag använda, var det bar nu tillfälligt eller att du skulle göra det hela tiden?
    Men innan man häller i vattnet så ska man använda tex Aqua Safe ett medel som gör kranvattnet säkert. Det finns också ett medel (tror jag) som ska balancera, jag använder inte det men du kan prova med det när du börjar om. Det heter Easy balance eller något sånt.
    Jag brukar mata till min kampfisk ca 3-5 pellets varje dag, jag blöter även pelletsen. Jag delar upp det på två gånger om dagen, med inslag av räkor och då brukar jag ta bort ca 2 pellets ur hans diet.

    Jag rengör filtret en gång i månaden och då så kramar jag ur svampen i akvarievatten inte i akvariet.

    Jag vet inte om den andra fisken är sjuk men du kan nog fortsätta med behandlingen om den visar symtom.

    Det var det enda jag kunde svara på då jag själv inte har så lång erfarenhet. Men har själv läst väldigt mycket och har prövat lite olika metoder.
    Om du har några följdfrågor så kan du skriva igen.

    JAg har också en fråga har du kollat vattenvärderna så att inget ligger på en förhöjd nivå.

    Kommentar

    Arbetssätt...