Röd ancistrus med grå prickar/beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eleonora
    • October 2007
    • 6

    Röd ancistrus med grå prickar/beläggning

    Akvarium: Juwel Trigon 350, har varit igång sen 2009
    Filter: Orginal innerfilter men med 1500l/h pump ist för 1000l/h
    Innevånare (sen lääänge):
    7st praktbotia varierande mellan 8-12cm långa
    3st polkadorbotia ca 6-7cm långa
    2st pakistanbotia, 10-12cm
    ca 20st nätbarb, allt från 1,5cm till 4cm långa. (De förökar sig, därav ca antal och väldigt varierande storlek)

    Nya innevånare sen 30/12:
    11st drottningrasbora, 1,5cm långa
    2st röda ancistrus, 4-5cm långa

    Växter (som funnits länge):
    en ganska stor javaormbunke 'windelöv'

    Nya växter sen 30/12:
    vallisneria
    svärdsplanta

    Beskrivning:
    30/12 sattes nya fiskar & lite nya växter i, utan karantän.
    Växterna sköljdes noga i kranvatten och fiskarna koppades in enligt instruktion på påsen.
    Alla innevånare såg nöjda och glada ut och åt som de skulle dagarna efter. Ancistrusarna åt alger med glädje. En stor anledning att de införskaffades var för att få bukt med algproblem som uppstått efter strul med belysningstimer & gammal ancistrus som dött av hög ålder.
    Inga sjukdomar har sett si akvariet på flera år, gammal flaska med Punktol gick ut 2012, så minst sen dess har de varit friska.

    2/1 uppvisade ancistrusarna vita prickar och den nämnda grå beläggningen. Medicin mot vita prick påbörjades samma kväll med Punktol enligt instruktion på förpackningen, dock utan föregående vattenbyte. En dos Ektozon tillsattes på 1tsk/50l vatten tillsattes. De var fortsatt pigga och matglada, visade inga tecken på sjukdom utöver prickar/beläggning.
    Medicinerade enligt instruktion varannan dag med 50% vattenbyte före varje ny medicinering.
    7/1 var de prickfria, men fortfarande aningen grå.
    9/1 gjordes 50% vattenbyte och vattenberedning som skulle binda medicinrester tillsattes, då alla vita prickar var borta och vi hade medicinerat varannan dag i en vecka. Grå beläggning kvarstod.

    Inga andra fiskar i akvariet visar några som helst symptom på sjukdom och ancistrusarna fortsätter att vara pigga och äta med god aptit.

    Nu efter snart en vecka så verkar det grå snarare öka än minska. Fiskarna är dock fortfarande pigga och äter och ingen annan är sjuk. Igår tillsatte vi en ny dos Ektozon på 1tsk/50l vatten.

    Vad kan det tänkas vara? Bör vi avvakta ett tag till? Medicinera? Med vad?

    Bilder på gråfläckig ancistrus:



  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Jag har haft ancistrus (vanliga sorten) som såg ut att ha grå beläggning, jag kunde aldrig se att det blev mer eller mindre och de var pigga och krya i många år.
    Det jag vill säga, följ hur de mår och hur det utvecklas, de kanske ser så ut?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Svårt att se något på fotona men jag instämmer med flygrc om att avvakta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eleonora
        • October 2007
        • 6

        #4
        Avvakta var min första reaktion också eftersom de verkar pigga och ingen annan verkar sjuk.

        Så då blir det avvaktan.

        Kommentar

        Arbetssätt...