Fenlös, avfjällad, svullen, stum i bakkroppen!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Fenlös, avfjällad, svullen, stum i bakkroppen!!!

    Hej alla kunniga vänner på zoopet! Nu få ni slå era kloka huvuden ihop!

    Jättemärkliga, grava skador eller sjukdomssymtom som kom över en enda natt!!!
    Jag fick avliva den svårt lidande fisken (se bild nr 1). Vad beror denna massiva skada på? Är det de nya malarna som ätit upp lyrstärtskillin lite halvt? Jag har för nu förpassat grenmalarna till en yngelkasse, och inga fler skador/symtom har visat sig på annan fisk sedan dess.

    Tar mer än mycket gärna emot era erfarna reflektioner, råd och funderingar!!!

    Bakgrundsinfo:
    Har ett 86-liters akvarium med 4 tidigare, nu 3 lyrstjärtskillis (vuxen hane + hona, samt deras avkomma, hane + hona, inte fullvuxna), två clownkillis (nyligen tre, men en blev uppäten), två röda grenmalar, 3 Endlers guppy samt ett antal snäckor (elefantsnäckor och malaysiska sandsnäckor).

    Satte i nya fiskar för några dagar sedan: båda röda grenmalarna, två nya clownkillis (en blev uppäten direkt) samt två elefantsnäckor.

    Kopierade mallen från den klistrade tråden. Fråga självklart gärna om det är något viktigt som saknas!!

    1/ Hur stort är akvariet?
    86 liter.

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Aqua-el pump med hemmagjort filtermaterial runt om.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Se ovan.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungefär) och vilka?
    Tiger-vallisneria.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Har inte mätt, men det är Uppsala-vatten. Använder Prime i vattnet.

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    NO3 0
    NO2 ok
    dGH 4-7
    dKH 6
    pH 6.4
    Cl2 0.8? Otydligt.
    Har varit stabila vattenvärden hela tiden sedan uppstart!
    Har stort hembyggt filter.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    C:a 20-30% varannan vecka.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja, för några dagar sedan. Två röda grenmalar, två clownkilli och ett par elefantsnäckor.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Okänt, men troligtvis nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Tinad fryst artemia, tinad fryst cyclops, nykläckt artemia, Liquifry droppar. De får mat en gång om dagen, ibland två om det finns yngel, som nu den överlevande clownkillin. Matar lagom snålt överlag men gav för mycket två dagar i rad precis innan detta skedde.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Detta upptäcktes idag. Saknade fjäll på två öystjärtskillis. Den ena saknade ca 15 fjäll, den andra saknade alla fjäll på hela bakkroppen samt alla fenor och såg inte ut att ha så mycket hud kvar heller. Han var helt blek, stel och lite svullen på bakkroppen. Han såg ut att plågas svårt. Hade naturligvis svårt att ta sig fram och inte ens endlersarna lät honom vara ifred. Inte en skråma eller symtom innan dess! Igår var alla fiskar helt prima! Inga andra fiskar har några symtom.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Jag avlivade lyrstjärtskillin då han såg ut att lida enormt av sina skador.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Ett par av fiskarna har stått och flämtat idag/igår, vilket också kan vara pga övermatning, som blev av två dagar på rad. Idag, en dag senare, är de pigga och glada igen. Har dock nu förpassat grenmalarna till en yngelkasse tills jag vet mer om orsaken till min älskade fisks skador/symtom.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Saknade fjäll och fenor längs hela bakkroppen. Bakkroppen såg också lite svullen, stel och blek ut. Se bilden genom att klicka på nr 4 nedan.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Jag tog bort den skadade fisken och avlivade tämligen genast. En som saknar ca 15 fjäll går kvar i akvariet.


    Jag är sååå tacksam för svar från er!!!! Jag vill ju för allt i världen inte riskera de fiskar jag har kvar!!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Angående den vita stjärten kolla in B.32 på denna sida http://www.bassleer.com/vissen/onlin...fish-diseases/
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Tack Kjell!

      Det var likt just med det vita/bleka! ...resten var inte likt, så vitt jag kunde se och förstå...med fenorna som var borta, och fjällen...bara över natten. Kanske en bakteriell infektion sekundärt efter att ha blivit äten på, av de nya grenmalarna?
      Grenmalarna har visat sig INTE äta de från butiken medköpta algtabletterna. Artemia och cyklops, samt bottenfoder med omnivort innehåll går ner med begär. Har dem i en yngelkasse ff och ingen mer skada eller ytterligare symtom har visat sig på resterande fisk. Den med saknade fjäll har inte fått någon infektion (än :-/ ). Törs inte släppa ut grenmalarna utifall det är de som är bovarna i dramat. Tips tas gärna emot!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker du skall avvakta lite
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          nu har sammanlagt 2 lyrstjärtskilli och 2 clownkill dött. Har haft i 3/4 msk salt i akvariet och låtit den fisk som nu ser hängig ut få ligga 3 min i saltat vatten, 2 l vatten till 1 msk salt. Ser ut att ha avstannat i symtomutveckligen.

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Ytterligare en lyrstjärtskilli dog inatt. Ingen hade samma symtom som någon annan! Senaste hade problem med ena gjälen. Skumt det här!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Då är det kanske dags att medicinera
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...