Hjälp mina fiskar dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #16
    Det som gjorde mig tveksam till Camallanus var precis som Tobbe påpekade, att fiskarna insjuknar inom några dagar. Men det du beskriver nu låter ju helt klart som Camallanus eller annan mask. Vi kan inte heller utesluta att det kan röra sig om en kombination av dödsorsaker och sjukdomar.

    Vad är det för symptom du ser inom några dagar på nya fiskar?

    Kanske Kjell eller någon kan tipsa om lämplig sida att länka in bilder ifrån?

    Kommentar

    • Lennebrink
      • December 2016
      • 9

      #17
      För nog börja med att be om ursäkt att jag var lite otydlig i början där. Dom nya fiskarna vi får hem dör ganska fort oftast. Dock av olika anledningar verkar det som. Det som verkar vara en röd tråd är att dom magrar oftast otroligt fort och bara dör. Sista platy omgången vi fick hem som jag beskrev i början där fick ett märke på sidan som blev som samet i vit. Sen gick det över väldigt fort till rött i kanterna och sen helt rött och då dog den. Allt detta på knappt 24h. Hela Molly stammen dog genom att dom magrade jätte snabbt och dog. Men fiskarna som vi började med i somras verkar ha stått ut med allt och klarat sig. Framförallt guppys och malar. Neon tetrorna har vi ca 10 kvar av. Dom verkar förnärvarande klara sig bra dom också. Meen, camallanus som jag nämnde tidigare hittade jag nu på guppysarna och det är dom fullvuxna som jag har satt i karantän.

      Jag har nu dissekerat guppy honan och hittade ca 10st maskar i tarmen och runt anal öppningen. Jag har plockat ut dessa och paketerat dom så jag kan få en analys av någon duktig i ämnet. Tanten åker iväg imorgon för bedömning och diagnos. Vi får med oss medicin då också.

      Kändes rejält tråkigt. Hon hade hela magen full med yngel. Men bra att hon slapp lida mer.

      Ja tipsa gärna om sida där Kjell.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Om det är som du misstänker, så behandla med Sera Nematol, vi är några här på forumet som har drabbats av detta elände för några år sedan.
        Invånare, som mindre tetror, yngel och räkor kan ta stryk av denna behandling, men det är smällar man får ta - tyvärr.
        Sen vet jag, att någon - minns inte nu, har beställt annan medicin där fiskbesättningen klarar sig bättre.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Lennebrink
          • December 2016
          • 9

          #19
          Vi verkar ha fått det bekräftat att det är camallanus. Så det blir antagligen den medecin som du pratar om sera nematol. Vi fick dock tipset att höja temperaturen till 31-32 grader och ha i en rätt saftig mängd med salt. Ca 3,5dl. Det i enbär ju att många av fiskarna som inte är vana vid den temperaturen dör. Vi har redan fått plocka ut tetror. Mallarna gillar inte att heller behandlingen.

          Vi vill ju naturligtvis att fiskarna ska överleva men med tanke på alla bekymmer som vi haft så kanske det är bäst att starta om akvariet från början med nya fiskar..

          Eller vad säger ni här i forumet?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Akvariet måste hur som helst gå igenom en komplett behandling annars kommer nya fiskar drabbas eftersom parasiten finns i akvariet! Följ behandlingsanvisningen noga och till punkt och pricka!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lennebrink
              • December 2016
              • 9

              #21
              Aha... Ok. Tack för hjälpen. Ni har varit väldigt hjälpsamma.

              Kommentar

              Arbetssätt...