Vit mögelsvamp? Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Totmes
    • December 2007
    • 181

    Vit mögelsvamp? Vad göra?

    Någon som vet vad detta är och vad man bör göra? Startade upp mitt 450L i fredags 23/12 och idag tisdag upptäckte jag denna slemmiga vita mögelsvamp täcka delar av Red Moorwood rötterna.
    Jag har inga fisk i än men undrar om det skulle vara någon ide med räka eller snäcka? Någon som har erfarenhet av detta "fenomen"? Att ta upp rötterna är på tok för omständigt då hela inredningen kretsar kring rötterna (se bild). Har aldrig testat denna sorts rötter för. Och då de var för stora för att koka i kastrull, hälde jag kokande vatten över dem och sedan fick de alla 30min i 200c i ugnen.

    Tacksam för tips
    /Totmes
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Brukar inte vara farligt. Om du inte kan ta upp och skölja av rötterna så försök att slamsuga ut så mycket som det går
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Det är en bakterietillväxt som är helt ofarlig för dina invånare. Den försvinner inom några veckor. Du kan borsta av med en tandborste om du vill påskynda processen.

      ​​​​​​Snygg hardscape du fått till!

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Vill minnas att Amanoräkor gillar det där lite extra mycket. Så om du ändå tänkt köpa det så kör på. Annars försvinner det som LoGeek säger.

        Kommentar

        • Totmes
          • December 2007
          • 181

          #5
          Slamsuger i omgångar. Det kommer nytt ganska omgående. Kanske man skall testa med räkor också.? Jag har inte så stor kunskap om räkor. Kan jag sätta i räkor redan fast det bara har gått en vecka sedan uppstarten av tanken? ( Jag hade tänkt vänta med fisk tills det gått 4 veckor) Är det något jag bör tänka på vid isättning av räkor? Är det bäst med Amano Räkor eller finns det nackdelar? Jag har två Pakistan Botnier som jag inte har hjärta att göra mig av med som skall bo i akvariet när det blir dags. Har haft dem i 9år. Jag har för mig att dessa kan gå på räkor och käka upp dem. Någon med erfarenhet av detta?

          Tack för komplimanget Logeek ☺

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Totmes
            Slamsuger i omgångar. Det kommer nytt ganska omgående. Kanske man skall testa med räkor också.? Jag har inte så stor kunskap om räkor. Kan jag sätta i räkor redan fast det bara har gått en vecka sedan uppstarten av tanken? ( Jag hade tänkt vänta med fisk tills det gått 4 veckor) Är det något jag bör tänka på vid isättning av räkor? Är det bäst med Amano Räkor eller finns det nackdelar? Jag har två Pakistan Botnier som jag inte har hjärta att göra mig av med som skall bo i akvariet när det blir dags. Har haft dem i 9år. Jag har för mig att dessa kan gå på räkor och käka upp dem. Någon med erfarenhet av detta?

            Tack för komplimanget Logeek ☺
            Tålamod är en akvaristens bästa vänner, en vecka är rätt kort tid i akvariesammanhang
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Totmes
              • December 2007
              • 181

              #7
              Borde kanske ställa frågan i Skaldjur och hoppas på ett mera konkret svar...

              ​​​

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Förstod inte om du vill hålla räkor i största allmänhet eller om du tänkte dem som motmedel mot bakterietillväxten? Var det med tanke på tillväxten så ska du inte förvänta dig några underverk.

                Kommentar

                • Totmes
                  • December 2007
                  • 181

                  #9
                  Vist, hade tänkt ha räkor när det blir dags. Men jag har nu läst på flera ställen att Amano räkan gillar möggelsvamp. Och det kunde ju vara värt att testa. Men jag har ingen kunskap om hur lång tid det ska gå innan man kan sätta i dessa i ett "nytt" akvarie. Och då man är mån om djuren så vill man ju veta. Tålamod har man massor av. Men var helt enkelt lite nyfiken.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Amanos kan du sätta in fort men de gillar förstås inte om nitritvärdet blir högt, så det måste du ha koll på. Men å andra sidan åstadkommer inte ett gäng räkor så hög belastning. Jag skulle nog vara oroligare för att botiorna skulle uppfatta dem som snacks. Speciellt vid ömsning är räkor mjuka och utsatta om fiskar vill noppa på dem.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Totmes
                      • December 2007
                      • 181

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Amanos kan du sätta in fort men de gillar förstås inte om nitritvärdet blir högt, så det måste du ha koll på. Men å andra sidan åstadkommer inte ett gäng räkor så hög belastning. Jag skulle nog vara oroligare för att botiorna skulle uppfatta dem som snacks. Speciellt vid ömsning är räkor mjuka och utsatta om fiskar vill noppa på dem.
                      Ska nog testa med lite Amanos. Det är jo gott om gömställen i akvariet. Mina två botnior kan jag inte göra mig av med när jag haft dem så länge. Får se om det går innan jag skaffar fler räkor. Får hålla tummarna.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Jag förstår, har också en gammal Botia, bara en kvar, mkt vacker och STOR. Med det är en histronica . Fast inte i räkkaret.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        Arbetssätt...