Guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casio
    • November 2006
    • 4

    Guldfiskar

    Varför dör mina guldfiskar? Dom är i ett 720L akvarium och dom dör helt utan några symtom, det går bra vissa perioder sedan dör några sen är det lungt ett tag sen dör det några igen
    och inga andra fiskar där dör bara guldfiskarna
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ju omöjligt att svara på. Det är ungefär som att ringa till läkaren och säga. Jag är sjuk - vad har jag för sjukdom.

    Behövs massor av ytterligare info. Vattenvärden, vilka andra fiskar i akvariet, vad får de för mat etc. etc. Så försök att ge lite ytterligare info
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Casio
      • November 2006
      • 4

      #3
      Vattnet är 21grader varmt Ph 7,2 enligt mätstickan finns det ingen nitrit eller annat skadligt i vattnet Jag filtrerar med ett ytterfilter Eheim 2026 +en cikulationspump
      byter vatten med 14dagars mellanrum ca30% gödslar i bland med lite Pmmd ca 1ggr/månaden. Det är 5 skalarer ancistrusmalar en vändmal av något slag och en malaviciklid som är minst 15år gammal växterna är anubias och Vallisneria tror jag den heter det är rikligt med växtlighet i karet anubiasen fyller mer än halva karet.Det var en död fisk nu i kväll så jag kollade
      den noggrant och jag kan inte se det minsta fel på den

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Inget verkar ju direkt vara fel där. Visst kan en ensam vändmal eller en ensam Malawi bli stingslig och attackera andra fiskar men jag antar att de fiskar som dör inte uppvisar några yttre skador.
        Hur gamla är guldfiskarna?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          21°C grader är ganska kallt för scalarer och malawiciklider. Klart under vad som rekommenderas i fiskregistret på denna site. Men guldfiskarna tycker nog att det är varmt och skönt.
          Senast redigerad av T_B; 09 December 2016, 09:43.

          Kommentar

          • Casio
            • November 2006
            • 4

            #6
            Jag köpte guldfiskarna för ca 1år sedan då var dom ca 10cm stora

            Kommentar

            • Casio
              • November 2006
              • 4

              #7
              Nej dom har inga yttre skador

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Casio
                Jag köpte guldfiskarna för ca 1år sedan då var dom ca 10cm stora
                Ja då vet du ju inte hur gamla dom är

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...