Glosögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAJEN1234
    • August 2013
    • 63

    Glosögon

    Hej.
    Någon som kan förklara varför 1 av mina Scalarer ( har haft dom i drygt 4 år ) plötsligt har fått utstående ögon, sk. Glosögon.
    Dessutom tycker jag att hen har blivit rätt så trind om magen också. Men aptiten är det inget fel på. Äter som vanligt.
    Hoppas någon känner igen detta lr något liknande i symptomväg.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Glosögon kan ha många orsaker som bakterier, parasiter, mekanisk skada etc. och utvecklas ofta lättare om det är lite sämre vattenkvalite.
    Har själv ingen erfarenhet av glosögon på mina fiskar, men Myxazin lär vara en medicin som kan funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HAJEN1234
      • August 2013
      • 63

      #3
      Nu har min scalare blivit ännu tjockare, ja rent ut sagt svullen !! Kan det vara förstoppning ? Den äter fortfarande och verkar pigg i övrigt. Inga slokande fenor, och den hänger med dom andra scalarerna. Mage/buk och ögon är det som har s.a.s. svullnat upp. Vad tror du Kjell ?
      Senast redigerad av HAJEN1234; 12 December 2016, 15:02.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag hade nog avlivat fisken
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ja det där är kört. Erfarenheten jag har är att fisken kan uppträda opåverkad en ganska lång tid men inuti är hela tarmsystemet en enda varig sörja, därav den svullna magen. Njurar brakar också ihop och då samlar den på sig vätska och får dessa utstående ögon, ofta även fjällen...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • HAJEN1234
            • August 2013
            • 63

            #6
            Sagt och gjort. Nu e hen på väg till Ryaverken. Synd att plåga ihjäl'na. Tack för era svar och omtanke.

            Kommentar

            Arbetssätt...