vita prickar salt och snäckor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    vita prickar salt och snäckor.

    Har varit och införskaffat några nya mollys och några guppy. Har tidigare aldrig haft problem med några svamp eller parasitsjukdomar, men ville försäkra mig om att de nya fiskarna skulle få det bra. Köpte därför ektozon. på vägen hem började jag fundera på hur det fungerar ihop med de andra fiskarna jag har. Kanske inte är alls lämpligt. Jag har bl.a.siamesiska algätare. Har även snäckor i akvariumet.
    Väl hemma upptäcker jag, (för första gången!) en vit prick på en kardinaltetra. Den stackars drabbade tetran är flyttad till ett separat kar, med fem liter av det gamla vattnet och däri blandade jag ut två teskedar av ektozon.
    Frågar er som kan, hur ska jag gå vidare?
    /Robert
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ektozon är inget problem för fiskar eller snäckor. Dock lär det nog inte heller hjälpa mot vita prick. Å andra sidan - en prick på en fisk betyder knappast att fiskarna har vita prick.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      Skönt att höra att det inte påverkar snäckorna negativt. Jag har en del posthornssnäckor som jag fått av Sonja, som var medlem här för längesedan. Vad föreslår du för "dos" i ett kar med både levandefödare, malar samt snäckor? Hoppas att du har rätt om den vita pricken också. Det är en äldre fisk, och en enda prick. Kan vara någon tumör eller liknande kanske.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag hade inte föreslagit någon dos alls av Ektozon
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • robinason
          • March 2006
          • 117

          #5
          ok, är din erfarenhet att det inte gör någon skillnad?

          Kommentar

          Arbetssätt...