Dödsorsak? Symtom: utstående ögon. Varning: med bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

    Dödsorsak? Symtom: utstående ögon. Varning: med bild

    Hej!

    För ca 2-3 veckor sedan ärvde jag ett par glödbandstetror, zebrafisk och neontetror av min farbror.

    En av glödbandstetrorna dog igår och jag önskar råd och kommenterar om orsak och vad jag eventuellt behöver tänka på i framtiden.

    BAKGRUND: Jag ärvde 2 glödbandstetror (köpt till 2 stycken efter detta), 3 neontetror och 3 zebrafiskar. Då min farbror har gått bort kan jag inte fråga honom om råd eller hur fiskarna har varit tidigare.

    AKVARIUM: Juwel Rio 125 liter. Akvariet har varit igång i 3 veckor och jag har lagt till bakteriekultur var 7:e dag. Jag har gjort pyttesmå vattenbyten, men inga ordentliga.

    DE ANDRA FISKARNA: De andra fiskarna verkar må bra. De leker, simmar runt och är allmänt aktiva samt äter.

    DEN AVLIDNA FISKEN: Den avlidne glödbandstetran var de minsta av de jag ärvde. Redan från början när jag fick honom fattade han min uppmärksamhet då han såg annorlunda ut än de andra. Han var liten och såg missbildad ut, inte lika rund och med ett mycket bulligare huvud. Hans ögon stod ut och han påminde lite om Quasidomo till utseendet. Han höll sig mestadels i sitt hörn. Ibland simmade han runt i akvariet. Han åt när de fick mat. Mestadels spenderade han sin tid i sitt hörn. Symtomen är inget han utvecklade i mitt akvarium utan han var så när jag fick honom.

    ANDRAS INPUT: I andra forum har jag fått tips om att det kan vara interna parasiter eller ammoniak som dödat fisken. Symtomen är inget han utvecklade i mitt akvarium utan han var så när jag fick honom.

    VAD GÖRA: Vad ska jag göra nu? Behöver jag göra något för att skydda de andra fiskarna?

    Tack på förhand!

    Tillägg:

    1/ Hur stort är akvariet? Juwel Rio 125 l (81x36x123)
    2/ Vilken filtrering använder du? Innerfilter. 500 l pump
    3/ När startade du akvariet? Ca 3 veckor sedan.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Jag startade med 8 fiskar. 2 glödbandstetror, 3 zebrafisk och 3 neontetror. Det dröjde 2 veckor innan jag la till 2 glödbandstetror och 2 military helmet sniglar.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Jag har 4 glödbandstetror, 3 neontetror, 3 zebrafisk, 2 military helmet sniglar. De är ett par centimeter.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Ja. Ca 6 stycken. Echinodorus radicans, alternanthera cardinalis, elecocharis acicularis, hygrophila corymbosa Thailand.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej. Vattnet är mjukt.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Vet ej.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Vattnet har inte bytts sedan akvariet startades för 3 veckor sedan.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Har inte gjorts.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej, inget nytt sedan akvariet startades.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Har lagt till 2 glödbandstetror och 2 military helmet sniglar. Inte i karantän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder, oftast 1 gång per dag, ibland varannan dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Fisken var sjuk när jag fick honom. Symtom är utstående ögon, liten, håller sig för sig själv, är ofta bara i sitt hörn.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? 1 fisk dog igår.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Fisken har alltid haft utstående ögon och varigt mer bullig än de andra, alltid varit för sig själv.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Utstående ögon, väldigt liten, ser liksom missbildad ut. Har inte sett något annat.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? En fisk var sjuk när jag fick honom. De andra verkar må bra.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja.


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0927.JPG Visningar:	1 Storlek:	142.2 kB ID:     	2362992Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0925.JPG Visningar:	1 Storlek:	169.4 kB ID:     	2362993Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0926.JPG Visningar:	1 Storlek:	141.3 kB ID:     	2362994Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0928.JPG Visningar:	1 Storlek:	122.9 kB ID:     	2362995
    Senast redigerad av Wilwa; 21 November 2016, 11:23.
Arbetssätt...