Gurami med utslag på kropp och fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jixen
    • March 2006
    • 8

    Gurami med utslag på kropp och fenor

    Jag har en Gurami som nyligen blev sjuk och jag har inte kunnat identifiera problemet. Den har fått röda utslag som startade på bukfenan men har allteftersom ändrat karaktär och rört sig till flera ställen på kroppen. Det har nu på dessa området börjat bli vita utslag eller utskott samt att fjällen rest sig på ett ställe. Jag har försökt ta ett par bilder på den men de är lite suddiga tyvärr.

    Den första bilden är tagen ungefär när jag upptäckte problemet. Då var det bara röda märken på fenan och inga utslag.


    Dessa två bilder är tagna nån vecka senare när det röda har spritt sig, utslag har börjat dyka upp och fjällen har börjat bukta på dess högra sida.


    För tillfället har jag inte gjort mer än att tillsätta salt i akvariet för att se om det hade effekt, gjorde detta när jag upptäckte sjukdomen. Har inte sett någon förbättring. Jag har två till Guramis som inte är påverkade, det är bara denna (hanen) som är sjuk. De resterande fiskarna visar inte heller någon symptom. I övrigt är den pigg och äter helt normalt utan bekymmer.

    Vill gärna ha hjälp med att identifiera vad det är för att kunna behandla rätt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet ej vad det kan vara, men rödaktiga fläckar är ofta illavarslande.
    Hur har det gått - det är ju några dagar sedan som du skrev inlägget.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jixen
      • March 2006
      • 8

      #3
      Problemet är kvar och här är två bilder på hur det ser ut nu. Nu syns de vita utslagen mer tydligt med det röda.


      Det är fortfarande bara denna fisk som är drabbad, syns absolut ingenting på de andra. Det försvinner och kommer tillbaka i vågor på delar av kroppen. Stjärtfenan hade också en stor fläck som nu har försvunnit. Jag beskrev de vita fläckarna som utslag men nu passar termen blåsor bättre. Har kunnat se hur den haft en stor vit fläck som lite senare har ändrats till en krater som om den har spruckit. De vita utslagen kommer generellt efter att området blivit rödfärgat först. Funderar på om det kan vara virus då det finns sådana sjukdomar som stundtals blossar upp för att sedan försvinna.

      Jag har börjat att behandla med medimor för att täcka flera sjukdomar men behandlingen är ännu inte avslutad och kan inte säga om det funkar än.
      Spara

      Kommentar

      Arbetssätt...