sjukdom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paletten
    • January 2004
    • 95

    sjukdom!

    kan man ta bort svamp med pinneset eller nått?
    112*multissar* kommer blåneon senare!

    540L *lamprologus calvus black pearl*
    *Neolamrologus Kiku Splendens*
    *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

    adda msn Gramse_one@hotmail.com
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ja, det går att mekaniskt tvätta bort svamp på en fisk, men det är inte tillrådligt.
    Har du svamp på fiskarna så rengör gruset med en slamsug till vattnet är rent, när du har tagit ur ca 25 % vatten fyller du på nytt och fortsätter att rengöra gruset efter någon timme.
    Allt för att du ska få bort ev. parasiter och s*it i gruset.
    Svamp orsakas ofta av angrepp av parasiter eller sår skador eller att slemhuden blivit skadat tex genom fel vattenvärden.
    Svampar finns alltid i akvariet och hjälper till att bryta ner föroreningar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Kramfors! Din metod är säkert bra... men om man har sandbotten då??? Om man nu gör som du skriver Kramfors, så borde du väl även tipsa om ökad risk för nirittoppar och halvklena växter som resultat...
      Mitt råd blir att kolla vattnet och se till att vattenkvalitén är bra... sedan tillsätter du 0,5 dl salt/100 l vatten till ditt kar (om du inte har Corydoras) så att fiskarnas slemhud får hjälp att läka och stå emot svampangreppen.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Att ta bort föroreningar i sanden/gruset förhindrar nitrit.
        Vad kan hända med växterna om den fasta föroreningarna tas bort, jo, de får mindre näring av nitrat, och varför blir det mindre nitrat, jo, de de fasta föroreningarna är bortagna och har inte blivit till nitrit, som har brutits ner till nitrat.

        Snälla ni som vurmar för att inte ta bort s*iten i gruset, vilka hemska nitrit toppar alla som odlar fisk skulle få när de inte har något grus, och de tar bort när de se någon s*kit på botten.

        Det är meningslöst att skriva något mer om att hålla rent i en miljö som främjar tillväxten av parasiter.
        Och nanc nu är det redan svamp på fiskarna, och detta blaskande med salt i tid och otid är inte bra, det invaggar folk i att tro att med salt löser sig alla problem.
        En fisk får en bra slemhud av ett ren bra vatten utan salt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • paletten
          • January 2004
          • 95

          #5
          tyvärr den dog direct inpå men nu på fredag ska jag köpa 30st tropheus till mi 540 L akvarium
          112*multissar* kommer blåneon senare!

          540L *lamprologus calvus black pearl*
          *Neolamrologus Kiku Splendens*
          *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

          adda msn Gramse_one@hotmail.com

          Kommentar

          Arbetssätt...