Misstankar om tarmparasiter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Misstankar om tarmparasiter.

    Hallå!

    Efter en av mina fiskar hade dött sedan tidigare pga ''vägran att äta''

    Så ser jag nu att flera av mina fiskar har börjat bajsa ''vita strängar'' jag har Googlat på detta, men man får bara botemedel mot vitaprick och inte tarmparasiter..

    Så jag undrar om ni här på Zoopet kan rekommendera ett botemedel mot tarmparasiter till fisk?

    Jag matar mina fiskar med Tetra Color flakes och Tetra Vita pro flakes (Tror jag de heter) eventuella parasiterna måste ha kommit in i mitt kar via fiskarna jag köp i djuraffären.

    Jag brukar droppa ner 20 droppar medicinering mot svamp och andra ytliga parasiter i mitt kar för att förbehandla detta..men de tar tyvärr inte tarmparasiterna.

    Tack!
    450L akvarium, gott och blandat.
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    #2
    Hittade detta. http://www.zoo.se/produkter/akvarist...-plus-250.html ska köpa detta och testa.

    450L akvarium, gott och blandat.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du får rapportera hur det går
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Piddeman
        • March 2013
        • 72

        #4
        Det ska jag göra, hålla tummarna att detta funkar...för dessa parasiter kan smitta människor också..paranoid nu med renligheten om händerna efter varit i akvariet.
        450L akvarium, gott och blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Det att du får vita strängar är ju ett tecken på störd tarmfunktion av något. Att det står om vitaprickmedel på flera ställen är ju att det medlet är skapat för att på ett mjukt sätt bromsa bl.a. parasiter och att när fisken simmar i medicinen så kommer det in i kroppen på samma sätt som Nedol. Men Nedol är ett starkt medel mot framförallt invärtesmask. Är mycket tveksam att det är mask dina fiskar har. Sedan dödar Nedol ofta snäckor och annat på kuppen i karet. Vilka parasiter som Nedol biter på kan smitta människor?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...