Fisk vill inte äta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Fisk vill inte äta.

    Hejsan!

    Jag har en röd regnbågsfisk som hoppade ur hinken när jag gjorde ett 100% vattenbyte på akvariet..

    Han fick sig en rejäl smäll då fisken tyvärr hoppade ur hinken när jag bar på den (locket var av 2-3 sekunder)..ialf fisken simmade uppochned och flämtade rejält..jag stabiliserade fisken och satte den i strömt vatten för att ge den rikligt med syre..fisken repade sig snabbt och kunde simma upprätt..

    Men nu på sista tiden har jag sett hur han har magrat rejält sen olyckan..testade att ge han lite räkmix, han simmar fram och exakt innan intaget så avbryter han attacken på maten..han accepterar inte flingor eller flakes heller..

    Jag har inte sett något hinder i munnen, och gälarna verkar fungera som de ska..han hostar inte eller visar tecken på ''något i halsen'' han vägrar att äta..alla mina andra regnbågar glufsar i sig som små grisar..och växer som de ska...men tyvärr inte han som råkade ut för olyckan..


    Finns det nåt jag kan göra eller är det bara att se om han repar sig eller går under? Han har inte ätit på ca 6 dagar nu..tror jag.

    Magen går inåt på fisken och han ser allmänt ''färdig'' ut..

    Tack för hjälpen!
    450L akvarium, gott och blandat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Svårt att veta vad man skall göra. Något kan ju som sagt ha skadats vid smällen och det är svårt att göra något åt.
    Ett "bra" (rekommenderar det inte annars) foder till matvägrande fiskar är annars Röda mygg. Så du kan ju testa detta - annars är det bara att vänta och se.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Piddeman
      • March 2013
      • 72

      #3
      Jag fick tyvärr avliva fisken, den började simma uppochner igen och kunde inte räta upp sig...kan det ha varit simblåsan som hade fått sig en rejäl smäll?
      450L akvarium, gott och blandat.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kan det ha varit. Fast man kan aldrig veta om man inte "obducerar"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...