Guppys som inte mår bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsZ
    • June 2016
    • 9

    Guppys som inte mår bra

    1. Akvariet är 250 l
    2. Jag har ett Unimax 500 ytterfilter
    3. Jag startade akvariet i mitten av maj
    4. -
    5.Fyra fullvuxna platy, 2 halvstora platyyngel och ett litet antal nykläckta.
    Sex fullvuxna guppy, en handfull yngel som är ca 1 cm och ett mindre antal nyfödda
    Två fullvuxna ancistrusmalar, 2 st på ca 3 cm storlek, 5-10 nyligen utsläppta yngel från grottan
    Fem otocinclus
    4-5 amano, 10-15 körsbärsräkor, sandsnäckor i mängd, Posthornsnäckor kanske 10 st,
    6. Jag har 2 stora svärdsplantor, en stor flytormbunke, 6-8 vallisneriaplantor, 2-3 hornsärv, 5 anubias, 1 stor javaormbunke, lite sötvattentång, fyra tuvor med lågväxande gräs, en stor najasplanta och några små, några små javaormbunkar på tillväxt samt, Lobelia cardinalis mini, och ngn snabbväxande större växt som säljaren kallade octopus - jag hittar den inte på nätet.
    7. pH från vattenverket är 8,2 - KH känner jag inte till och hittar inte informationen på kommunens hemsida
    8. Nitrit ger inget utslag alls på dropptest, pH varierar lite mellan 7,5 och 8 - jag har eklöv i akvariet sen några veckor tillbaka och har utökat antalet rötter.
    9. Jag har som rutin att byta ca 30 procent varje fredag.
    10. Gjorde igår ett extra vattenbyte och idag ytterligare ett men mindre ca 25-30 liter
    11. Jag har tillfört ett par extra rötter köpta på affär vilka kokades en lång stund tills de slutade färga innan de lades i akvariet. Jag har tagit bort några stenar som varit där sen akvariet startades. Med några veckors mellanrum har jag tillfört växter.
    12. Ja, mina otocinclus kom för två dagar sedan. De koppades in långsamt under några timmar och vattnet från butik hälldes inte i mitt akvarium.
    13. Nej
    14. Jag matar med flingfoder i liten mängd morgon och kväll, har anpassat mängden så att det äts upp inom ngn minut. Räkorna från shrimp sticks 2-4 st per kväll, Ancistrusfamiljen får 2 maltabletter per kväll som i allmänhet är helt uppätna nästa dag. De får inte maltabletter de dagar som jag ger grönsaker vilket är 2-3 dagar per vecka och då varierar jag med kokta ärtor, gurka eller kokt morot. Grönsakerna får ligga ett dygn och tas sedan bort. Under tiden som mina otocinclus koppades in fick övriga invånare för första ggn prova frysfoder - svarta mygg i mycket liten mängd vilket de åt med god aptit.
    15. Se ovan under 14
    16. Jag noterade för några veckor sedan att ett par av mina guppys kliade sig ibland, inte jätteofta men ibland. Jag funderade över orsak och tänkte att det kunde vara det höga pH-värdet som finns i det kommunala vattnet. Nitriten har alltid legat bra. Därför har jag långsamt sänkt pH med rötter och eklöv och det ligger nästan alltid på stabila 7,5 idag. Har därefter inte noterat ngt kliande och fiskarna har verkat pigga. Några timmar efter att de provat mygglarverna och ottosarna släppts ut märkte jag att en av guppyhonorna och 3-4 av de halvstora ynglen stod alldeles stilla vid ytan och verkade slöa. Honan ser ut att liksom kippa lite med munnen som efter luft. Funderade över om de vilade sig efter nya maten? Men nästa dag (igår) var det på samma sätt. Och jag märkte nu att flera guppysar, bara de inga andra, kliade sig väldigt mycket. En av honorna är röd vid gälarna men jag måste erkänna att jag inte vet om hon alltid varit röd - hon är väldigt röd/orange i färgen. Jag ser antydan till rodnad på ett par andra guppysar också. Har aldrig förut sett yngel klia sig, men nu är det ett par av de halvstora som kliar sig. Kliandet tycks ha minskat sen vattenbytet igår men har inte upphört. Har inte utvärderat efter kvällens extra mindre vattenbyte. Jag övervägde att inte mata alls, men gav en väldigt liten mängd flingfoder ikväll och alla fiskarna åt med god aptit och även de som mest hållit sig vid ytan var långa stunder nere vid botten och letade mat. Honan som "kippar efter luft" gör det även ikväll.
    17. Jag har haft fiskdöd men i liten utsträckning, tror det är tre st, och nu är det många veckor sedan sist. Då har det handlat om guppyhanar som blivit slöa, lagt sig på sandbotten och haft jobbigt med att ta sig fram. För två månader sedan avlivade vi en platy som blev svullen och taggig - inte sett några sådana symtom hos någon annan fisk.
    18. De flesta fiskarna i karet beter sig som vanligt - det är ett mindre antal guppy totalt två honor och 3-4 halvstora yngel som är slöare, hänger vid ytan mest
    19. Möjligen något rödare gälar, men svårbedömt
    20. Inte medicinerat
    21. Se ovan beskrivning
    ​​​​​​​22. Ja!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Guppys har inga som helst problem med högt pH (snarare trivs de bäst när pH är högt) så detta lär inte vara orsaken.
    Kan helt enkelt vara som så att det är guppy av en dålig stam som du haft - så du borde kanske nästa gång prova på att köpa in andra guppy.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MsZ
      • June 2016
      • 9

      #3
      Tack för att du tog dig tid att svara. Just guppyfiskarna kan säkert vara av sämre stam. Men faktum är att de verkar må väsentligt mkt bättre nu några dagar senare. Enda åtgärd eg ett par extra lite mindre vb. De kliar sig inte alls nu och står inte längre vid ytan. Frågan är om jag har för mkt fisk ändå. Tycker det är svårt att bedöma rimlig mängd.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        guppys kan får nån sorts parasiter , som gör att dem kliar sig. Dessa finns naturligt hos fiskar, men ibland så blir dom fler än önskvärt. Det svåra kan då vara att veta om det är invärtes eller utvärtes sådana. Endel säger att det hjälper att salta vattnet för att dem då har lättare att hålla balansen på dessa. Andra säger det är dumt att salta alls. MEn då du har räkor så kan saltning vara dumt , då dessa i sin tur inte gillar salt, kan dö av det tillåmed. Ibland gör vattenbyten att dom piggar till sig, så du kanske får göra sådana små 3 ggr i veckan i kanske 1 vecka eller 2.
        Jag brukar läsa på svenska guppy sällskapets sida när mina har vart dåliga. Googla bara namnet så hittar du dit, där finns en specefik sida för sjukdom hos enbart guppy.

        glömde säga att den som svullande upp å vart taggig fick nån sjukdom jag inte kommer på namnet på nu , men den kan vara väldigt smittsam. Det var bra du tog bort den. Händer det igen att du ser nån som svullnar upp, så ta bort den snabbt , det går inte att bota när det gått så långt.

        lycka till
        Senast redigerad av tanteva; 02 October 2016, 21:34.

        Kommentar

        Arbetssätt...