hungungsgurami hane krumbuktar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    hungungsgurami hane krumbuktar

    Min ena honungsgurami hane ser inte ut att må så bra. Karet har kassor med fiskar i form av guppy och yngel. Alla andra utom han mår fint äter och är pigga å letar mat.
    Han däremot , simmar inte nå vidare. Ser ut att få panik å slår liksom kullerbytta på sig självt nästan. Eller så ligger han nära botten, simmar sakta å sedan så kommer det som ett anfall å han farikring som en tok... en häst i vilt sken... ja helt komplett galet snabbt och krumbuktigt...
    vad kan detta vara frågan är går det att bota ?... eller är det bäst avliva han fortast möjligt...
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    det enda jag kommer tänka på är kanske simblåsan fått spunk , men det brukar ju gälla andra fisksorter. Är i valet å kvalet om att låta han få sluta , kan ju inte låta han vara så där... hittade ju han sådan nu ikväll....

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Svårt att veta vad det är - med all säkerhet inget som smittar i alla fall - så avvakta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        ja väntar tills imorrn är han lika illa då så får han avsluta sitt lidande.. för han har slagit i roten där han håller till. När han får dessa attacker å farikring... nästan så det ser ut som spasmer...Lite läskigt är det.. han han är dålig samtidigt föds det nya guppys....liksom livet i helt helt i karet...

        Inte slagit sig så han blöder men han har ett antal små mörkare fläckar som om han slagit i på roten...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Usch va tråkigt Eva och när man inte vet vad man ska göra åt det heller... Man kan ju gissa att guramin försöker göra sig av med nåt obehag med sina krumbukter eller så har jag en teori om parasitangrepp, parasiten kan ta sig fram till hjärnan och "kortsluta" den ungefär som man ibland kan se på igelkottar och hundar som bara går i cirklar. Tråkigt
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            tänk jag tänkte parasiter med... men jag ser inga röda strån i deras rumpor i vart fall... men det finns ju fler... jag såg ett guppy ungel se ut som när andra fiskar lägger rom på botten lite snabba moves o så en skrapning emot botten... kanske skall jag vara oroolig... jag har medel för sammetssjukan hemma... och sådan för bakterier tabletter... men jag skall göra lite större vattembyte extra nu... å se om det kan hjälpa, jag tycker mig se fler göra sim utfall Men guppy yngel övar ju sig på att simma fort med som alla barn gör... hmm trixigt får se om han lever idag och om vattenbytet hjälper. Jag bytte mitt lilla dagen innan jag såg han bli dålig dock...

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              som det är nu idag ; han står vid boten helt som han skall inga lutninga åt något håll, har inte sett han krumbukta något idag. Har tillåmed försökt fånga han till sjukkar , men se det vill inte han, kände han med håven när jag missade och det var kraft i han , han simmade snabbt och bra under den korta stund jag försökte. Så jag kan nog utesluta hjärnangrep då det inte är så jämt utan ibland. En annan fråga kan guramis andas udervatten med ? då han inte går upp till ytan så gärna nu ? ja det gör dom väl ? men dom kan andas ren luft med.....än får han vara med av förstårliga skäl är han ju blek. Han har inga prickar eller så synliga så vitaprick hade jag känt igen och fler skulle haft det. får nog googla om jag kommer på någe bra sökord...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                Nu så tror jag att det var nåt med simblåsan efter mitt vattenbyte, nu var han fram å leta mat på botten när jag kom på han ;-) hen verkar dock väldigt rädd så han gömmer sig där nere vid roten. Men han skall nog bli bra igen =D

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det låter ju bra hoppas han repar sig! Angående andningen så måste fiskar med labyrintorgan ha möjliget att andas ur atmosfären likväl som under vatten den dör om en av dessa två andningsmetoder inte är möjlig!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    då måste han ju gå upp när jag inte ser han, nu ligger han vid ena roten å trycker liksom är rädd... inte så konstigt kanske så som han var igår, skulle nog skrämma skiten ur vem som helst =)

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      asch... bara för jag inte hade sett det så ... kom det liten släng av det nu... han är ju helt lugn i det största å rätt var det är så sätter han igång... har aldrig sett nått liknande och börjar nog tro att parasiter på något vi kan vara det som är problemet... jädrarns

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        hmm vad är det för parasit som ger ljust bajs å så att det ser ut som om det bajsas i en hinna så det blir liksom långt och inte bryts av.. å hur fasiken får man det hipp som happ....söker vidare för han krumbuktade sig igen.... men nu är jag inne på parasiter...

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Han är inte varken lite insjunken eller uppblåst?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #14
                            nä inget dera... nu har jag fått över han i ett minikar med lågt vatten så han får lätt komma åt ytan... kanske bara 7 cm högt i en 10 liters nano finns inte heller några stenar han kan slå sig på eller grenar att fastna i... fick i pyttelite växtdelar med.. borde nog ha i mer, en räka slank med som sällskap...han är bara blek som tusan.. skall ta bilder senare

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              #15
                              nu fick jag till en filmsnutt.. bättre än bilder, inget krumbuktande dock... börjar ana sammets s´jukan nu när jag fick se han i bättre ljus...frågan är m jag vill lägga ned så lång behandling på honom... undrar om inte det humanaste är avlivlning...

                              filmen är på nästa sida.. men jag avvakatar än

                              det ena nya som varit r att dom fått smaka det fodret jag fick i stor påse, fick med när jag beställde luftpumpen
                              Senast redigerad av tanteva; 24 September 2016, 18:12.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...