Min papegojciklid har fått en trasig mun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amla
    • February 2015
    • 1

    Min papegojciklid har fått en trasig mun

    Igår var han hel, idag är han trasig i munnen. Jag har besvarat frågeformuläret och hoppas att någon kan ge mig en idé om vad som har drabbat honom. Förhoppningsvis har någon en idé och kan peka mig i rätt riktning.

    1/ Hur stort är akvariet?
    S: 180 liter

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Jewel Bio-filter

    3/ När startade du akvariet?
    Cirka ett år sedan

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Jag har fyra pansarmålar, fem sorgmanteltetror, tre praktbotior och två papegojciklider

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Sex stycken Anubias

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    6,4-6,8

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH: 6,4, KH: 6°d, >0 (men <0,5). Temperaturen är 26-27 grader (affären sa att det skulle hålla fiskarna friskare).

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varannan vecka (cirka 1/5-del)

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    Den 5 september (idag är det den 20/9)

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ingen ny fisk på ett halvår.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    De får mat 1/dag: Tetra pro Engery och i st JBL Novo Tab. 2-3 gånger/vecka får de röda frysta mygglarver istället för torrfodret.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Min fisks mun måste ha gått sönder i natt/under dagen. Igår var han hel, förutom att han hade en blek fläck mitt på underläppen (det är inte där han är trasig).

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    3 sorgmanteltetror dog för några månader sedan. Två plockade jag upp ur akvariet. Den tredje hittade jag aldrig.


    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej, inte förrän idag.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    En av mina pansarmalar har förlorat sina skägg. I övrigt ser alla friska ut, äter med god aptit, simmar omkring och beter sig som vanligt.Även pansarmålen utan skägg.


    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej, jag vet inte vad jag ska medicinera mot än. Hittar jag inget svar på nätet tar jag mig till djuraffären i morgon och rådfrågar dem.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    När jag kom hem från jobbet tittade jag in i akvariet och kollade att alla mådde bra. Då upptäckte jag att min fisk är alldeles trasig i läpparna, inte kan stänga munnen och ser ledsen ut. Jag gav dem lite mat på prov, och han fick i sig några flingor.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, så fort jag hittar dem.

    En bild på den stackars fisken hittar ni här: http://akvariefisk.ifokus.se/u2/87c1...920-200104.jpg (Jag kan inte ladda upp bilden utan får felmeddelanden. Hoppas att det är okej.)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nog en mekanisk skada som den fått i ett slagsmål eller när den fastnat någonstans. Mekaniska skador brukar läka av sig själv men det kan också bli infektion i såret - så håll koll.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...