Vita Prickar / Ick parasiter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeaT143
    • April 2016
    • 4

    Vita Prickar / Ick parasiter

    Hej, jag råkade tyvärr få hem en praktbotia med "white spot disease" eller ich/ick vad det nu kallas. Jag uppmärksammade tyvärr inte detta då jag köpte fisken (köpte på en djuraffär där jag handlat i åratal utan problem tidigare) Jo nu är det så att den smittade tyvärr ner mina andra fiskar och alla dog på bara 2 dagar.

    Sen dess så har jag tömt akvariet helt, jag har torkat ur akvariet med vatten och klorin. Låtit akvariet torka, hällt i ny sand som stått nere i källarn sen ett gammalt projekt, jag har hävt i "startbakterie-kit" Tror ni det finns chans att denna ich/ick har överlevt detta? Jag har lagt all inredning i en hink i källarn som har fått stått och torkat i ca 3-4 dagar. Sanden är från ett gammalt akvarium och har inte varit i kontakt med det "infekterade" akvariet tidigare.

    Det är så att mina malawisar har ägg i käften och beräknas spotta runt 8-10:e Oktober och tänkte då att honorna skulle få gå i det där akvariet någon dag innan (tänkte försöka ta vara på yngeln den här gången). Men vill absolut inte att honorna eller yngeln smittas av denna parasit men hur tålig är den egentligen? Kan den ha överlevt allt detta som jag beskrev tidigare?

    Hjärtligt tacksam för svar
    // Anton.

    EDIT: Ska även tillägga att akvariet har nu varit igång i ca 4 dagar med vatten och sand utan fisk.
    Senast redigerad av HeaT143; 19 September 2016, 18:34.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tror nog att risken är rätt liten att pricken har överlevt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HeaT143
      • April 2016
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Tror nog att risken är rätt liten att pricken har överlevt.
      Okej vad bra, jag läste att utifall dom lever så skulle man försöka få upp tempen i vattnet runt 30 grader då snabbar man upp deras livscykel och utan fisk att angripa så blir dom inte långlivad. Tror jag kör på det dom här 2 veckorna nu för att vara helt säker.

      Kommentar

      Arbetssätt...