Snälla, hjälp mig!!!!!!!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara74
    • February 2004
    • 10

    Snälla, hjälp mig!!!!!!!!!!!!!!!

    Mina gyppies,neontetror och praktbotier kliar sig mot allt som finns i akvariumet. Det har pågått i ett par veckor nu. Jag byter vatten regelbundet, lämmnar vattenprover till djurmagazinet i nyköping ofta, med samma resultat, att allt ser bra ut!!!!! De vet inte vad jag ska göra åt problemet. Inga fiskar har dött, alla äter och är pigga.
    Alla fiskar är köpta i nyköping, och i förra veckan när jag var där såg jag att de hade liknande problem med sina fiskar.
    Vad är det dom har fått för sjukdom, och vad kan jag göra för dem????????????
    s.g ox
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om vattnet är bra, då är det något på huden som irriterar fiskarna.'
    Så än en gång ta ett skrapprov på huden och studera det i ett mikroskop.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Mina fiskar gjorde så när jag hade väldigt förhöjda nitratvärden... men det kan det väl inte vara om vattnet är kollat... Salt i vattnet kan ge tillfällig lindring...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • sara74
        • February 2004
        • 10

        #4
        Har haft i ca fyra msk jodfri salt, Hällde i det sista igår efter ett vattenbyte. Det är kanske för lite. Det är ett 160 l kar. Med tre botier, 14 neontetror 8 vuxna guppies med en del yngel och 8 SMÅ ancistrusmalar.
        s.g ox

        Kommentar

        • Mcoist
          • May 2003
          • 296

          #5
          Du kan hälla i rätt mycket salt i ditt vatten såvida du inte har pansarmalar.

          Salt i små doser kan vara bra i förbyggande syfte men om problemen redan uppkommit i så stor skala som du har det ( som det verkar som ) så behövs det ganska mycket salt fins även kurer man köper i akvarie äffären där man skall blanda i en hink med vatten som man sedan doppar fisker några minuter i och sen tillbaka i sitt akvari fins där ingen annan handlare i närheten som du kan råfråga om preparat. har för mig att man kan doppa fiskar i ectozansalt men är inte säker.
          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
          1st 540L som skall limmas och repareras.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • sara74
            • February 2004
            • 10

            #6
            Har läst på lite. Hittade samma symtom på sjukdomen HUDGRUMLING.
            Den kan tydligen botas med vitaprickpreparat.
            Jag provade med EXIT förut utan resultat.
            Vilka medel är bäst????
            s.g ox

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Vad ska saltet bota.
              Ett saltbad får parasiter att må dåligt fiskar kan tåla ett kortare bad med en salthalt 5 % med då ska man veta hur man gör.
              Annars är 2% det vanlig, men det är noga hur man gör, inte gå och koka kaffe eller titta på tv.
              Men orsaken finns fortfarande kvar i vattnet och smittar fisken igen.
              Här är en bild på vitaprick i mikroskop. http://www.home.no/telekort/fisk/ich3.gif
              http://www.home.no/telekort/fisk/ickgills.jpg
              http://www.home.no/telekort/fisk/ich1.jpg
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • ViZiR
                • December 2003
                • 490

                #8
                Jag hittar massa sjukdomar i min akvariebok, skriver symptomer här, om det är någon av dem så säg till!

                <font color="maroon">Sammetssjuka:</font id="maroon"> En gråaktig sammetsliknande beläggning på kropp och fenor. Fisken snappar efter luft och stryker sig mot stenar eller liknade.

                <font color="maroon">Slembeläggningar:</font id="maroon"> Tunn, slemliknande gråvit beläggning på kroppen. Fisken simmar med gungande rörelser eller skrubbar kroppen mot stenar.

                <font color="maroon">Lernaea:</font id="maroon"> Fiskarna skrubbar sig mot föremål. Maskliknande djur kan ses på kroppen.

                <font color="maroon">Karplus:</font id="maroon"> Fisken skrubbar sig mot stenar, rötter eller grus. Små, runda nästan genomskinliga parasiter suger sig fast på fiskkroppen.

                <font color="maroon">Iglar:</font id="maroon"> Fisken skrubbar sig mot olika föremål. Masklika parasiter suger sig fast på fiskkroppen och kan dra ihop sig eller sträcka ut sig eftersom de har sugmunnar i bägge ändarna.

                <font color="maroon">Gälparasiter:</font id="maroon">Andningssvårigheter (som dock kan vara symptom även på andra sjukdomar); fisken stryker sig mot stenar; vid svåra angrepp blir ögonen glasartade, färgerna förstärks och fisken tappar orienteringen på grund av för lite syretillförsel till hjärnan.

                Endel av dessa skulle verka lite konstiga att du har i karet, men jag nämner dem ändå!
                Säg till om det är någon av dessa så skriver jag vad som rekomenderas som behandling m.m.
                <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                </font id="Comic Sans MS"></b>

                Kommentar

                • Wrongprincess
                  • July 2002
                  • 186

                  #9
                  hmmm salt går att ha upp till 1dl salt/100l vatten. Höj tempen något oxå o se om det hjälper. Annars skulle jag satsa på att det är Gyrodactylae eller Dacylogyrae finns bra artikel om det på www.akvarieguiden.nu klicka in på artiklar bästa botemedlet mot det är Sera mycopur.
                  Lycka till!
                  /En discustoka!

                  Kommentar

                  • Mcoist
                    • May 2003
                    • 296

                    #10


                    Salt kan ta död på parasiter som sitter i fjällen på fiskarna vid ett saltbad men det är den sista utvägen om man inte får bukt med det för det kan skada fiskarna.

                    Ectosansalt kan användas och det står i bruksanvisningen som följer med preparatet hur man skall gå tillväga.

                    och ni som tvekar på påståendet så har ni kanske aldrig hört om sötvattensbad samma sak fast för saltvattensfiskar där parasiterna inte tål sötvatten. Konstigt men sant.
                    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                    1st 540L som skall limmas och repareras.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                    Kommentar

                    • sara74
                      • February 2004
                      • 10

                      #11
                      Har höjt temperaturen till 26,5 c . Saltet har jag varit väldigt försiktig med. Små doser i två omgångar.
                      viZir: Det ända som kan stämma med dina beskrivningar är kanske
                      KARPLUS eller GÄLPARASIT.Men jag är nog ändå inne på att det kan vara HUDGRUMLING. Men jag ska ringa runt lite idag och se om jag kan få fram lite information.
                      Jag vill verkligen veta vad jag har för problem och hur man botar det. Har haft karet i snart två år, är hobbyakvarist som vill bli duktig. Tack allihop för era svar, om ni kommer på något mer så fortsätt att skriva. Jag tar reda på era erfarenheter.
                      s.g ox

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Har din fiskar en parasit som orsakar "hudgrumling" då har du efter ett par veckor sett det på fisken.
                        Om jag får gissa på det du beskriver så är det något för hög halt av nitrit gissar på 0,5 mg l och rätt så mycket nitrat ca 100 mg l ev.i kombination med fel pH.

                        Känner mig lite tveksam till att en Zoobutik har fiskar till salu som inte är kuranta.
                        Men du kan bortse från det här om du har kollat vattenvärdena.

                        Jag har fått symtomen beskriven flera gånge i frågor till vår klubbsida och orsaken har varit det nämnda.
                        Med nitrit i vattnet är det trots salt svårt för fisken att hålla en intakt slemhud.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Katarina S
                          • August 2003
                          • 32

                          #13
                          Hej!

                          Jag har samma problem som du beskriver....
                          Har köpt mina guppyhonor på Happy zoo ( Djurmagasinet ) i Nyköping. Den ena honan är det som främst skrubbar sig mor botten i bland. Särskilt veckan innan hon ska få yngel. Jag köpte dem i okt/nov.
                          Har kollat nitritvärdet regelbundet men det är under 0,3. Sitter och stirrar in i akvariet och på fiskarna för att kunna se om man kan se några synliga parasiter. Ser inga maskar eller så. De äter bra, är inte slemmiga eller gråa. Fenorna är hela. Nu fick jag nyss nojja när ena slöjstjärten skrubbade sig två gåmger. Har inte sett att den gjort det tidigare.
                          Jag har en del andra fiskar i akvariet men den enda som har skrubbat sig någon enstaka gång under vinyern är en pakistanbotia som är inköpt på samma affär i sept. förra året.

                          Känner mig frustrerad över att inte veta om det är något smittsamt eller om de bara skrubbar sig ändå.

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Kan vara ett förstadie till vita pricken.Har åkt dit 2 ggr nu och båda gångerna så började dom klia sig flera veckor innan det bröt ut och man såg några prickar.Prova att köpa en flaska protozin
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Diamen
                              • January 2004
                              • 208

                              #15
                              Ursprungligen skickat av sara74
                              Har haft i ca fyra msk jodfri salt, Hällde i det sista igår efter ett vattenbyte. Det är kanske för lite. Det är ett 160 l kar. Med tre botier, 14 neontetror 8 vuxna guppies med en del yngel och 8 SMÅ ancistrusmalar.
                              Köp en stor förpackning med "Ektazon" det är ett medel för att förebygga och bota fiskar med sjukdomar (ex. pricksvuka) och följ instruktionerna på burken. Tillsätt sedan Ektozon vid varje vattenbyte efter förpackningens dosering. Det skall nog hjälpa.
                              Med vänliga hälsningar

                              Martin, Susanne och Sebastian

                              http://diamen.no-ip.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...