Vad kan ha hänt min ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Vad kan ha hänt min ancistrus?

    Hej!

    Hade en ancistrus sedan ca 7-8 mån tillbaka i mitt lido 120 kar som varit igång nu i ca 1½ år. Inatt somnade han in efter snabbt sjudomsförlopp där jag är osäker på vad orsaken kan ha varit.

    I onsdags planterade jag ganska mycket fler växter i karet vilket tog sin lilla tid och fiskarna var nog rätt stressade. Dessutom flyttade jag hela akvariet till ny lägenhet för ca 1 månad sedan (10 min från den gamla bara men ändå stor operation såklart). Har inte märkt någon större skillnad på varken fiskar eller växter så det verkar ha gått bra. Det är endast mosaikguramisarna som fortfarande inte riktigt vågar simma lika fritt.

    Förutom ovan då har jag inte ändrat förhållandena i karet, inga nya fiskar, inredning etc. Såklart att det kan vara lokala skillnader i vattnet (flyttade från Stockholms kommun till Nacka kommun) men mätstickorna visar ingen skillnad. I torsdags, dagen efter plantering av nya växter, såg jag att malen var lite röd runt munnen/övre läppen (en tunn röd linje som att han hade skurit sig). Han brukade inte hänga så mycket på glaset så vet inte hur länge han gått med det, men han rörde på sig och åt som vanligt ändå. Efter det eskalerade det väldigt fort, i fredags var halva sidan på huvudet ovanför munnen helt uppsvullet och rödflammigt, andra sidan såg helt normal ut. Han åt fortfarande och då tyckte jag mig se att det var rött på insidan av munnen också så jag misstänker alltså att han skadat sig på något vasst från insidan. Igår lördag såg det något mindre rött och svullet ut, han åt på förmiddagen men på kvällen kom han inte fram och åt. Lampan släcks runt 24 och då var han fortfarande vid liv, men i morse kl.8 låg han tyvärr död på botten.

    Har någon här erfarenhet av att fisk dör så fort pga skada? Han åt ju som sagt mat och betedde sig normalt trots detta fram till igår kväll. Känns som att det hela gick väldigt fort...
    Hann ta lite bilder i fredags när det var som värst, tycker ni det ser ut som att det vara något annat som hänt, t.ex. någon typ av svamp/hudsjukdom kanske? Var inne på att köpa ny fisk här snart men om det är en uppenbart att det är en smittande sjukdom t.ex. så behöver jag ju vänta med det.

    Vad tror ni efter att ha kollat på bilderna?
    Bilderna visar hur han såg ut på den dåliga vs den bra sidan. Obs att han äter på första bilden, han har alltså öppen mun och suger på en algtablett
  • Munter70

    • August 2016
    • 2

    #2
    Vissa bakterier såsom de som finns i "Easy start" kan orsaka tillfällig ammoniakhöjning, har du använt sånt?

    Kommentar

    • louiseh
      • March 2015
      • 37

      #3
      Det enda jag använder är happy life ffm vid vattenbyte.

      Kommentar

      • Munter70

        • August 2016
        • 2

        #4
        Det kan vara bra att göra ett förebyggande ytterliggare 30% vattenbyte. Akvariet är nyligen flyttat och det kan ta upp till 6 veckr för nyttiga bakterier att etablera sig.

        Kommentar

        • louiseh
          • March 2015
          • 37

          #5
          Ok ja det kanske är bäst. Fick ändå med mig 50-60% av det gamla vattnet och filtret åkte i en hink i gammalt vatten också så tänkte att det nog inte skulle behövas så mycket nyetablering. Ska köpa ett ammoniumtest för att utesluta det, det hade jag visst inte!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ja du man får väl gissa vilt, kanske blev för mycket med dessa omställningar som kanske försvagade den så pass att nåt virus kunde angripa den...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • louiseh
              • March 2015
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja du man får väl gissa vilt, kanske blev för mycket med dessa omställningar som kanske försvagade den så pass att nåt virus kunde angripa den...
              Ja absolut kan det vara så, avvaktar några veckor till innan jag lägger i mer fisk så hoppas jag att allt stabiliserar sig!

              Sent from my E6653 using Tapatalk

              Kommentar

              Arbetssätt...