Sjuk Platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeek
    • September 2016
    • 2

    Sjuk Platy?

    Hej!

    Jag har ett nystartat akvarium som varit bebott i en vecka. Jag har tre platys i det, två honor och en hanne. Killen verkar inte riktigt vara kry och någon av er som har lite mer erfarenhet kanske känner igen symptomen.
    Från första början har han hållit sig undan ganska mycket. Honorna fann sig snabbt och simmar runt som galningar medans hannen mest har stått i ett hörn bakom filtret strax under ytan. Han har dock simmat runt en del och har ätit helt okej. Men se senaste två dagarna så är han helt ointresserad av mat. Simmar runt lite sakta ibland men har nu parkerat strax ovanför botten istället för uppe i hörnet. Vattenvärdena ser bra ut och honorna verkar må hur bra som helst.

    Så kan någon hjälpa en total nybörjare?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej och välkommen.
    Jag hade avvaktat och sett vad som händer. Skall man medicinera så gör det i ett separat akvarium eftersom medicin också förstör nyttobakterier i akvarier vilket gör vattnet instabilt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...