Hjälp med Sera Nematol mot Cammalanus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattungen95
    • July 2016
    • 12

    Hjälp med Sera Nematol mot Cammalanus cotti

    Hej alla fiskälskare!

    för ungefär en vecka sedan dog en av mina skalarer efter att ha varit svag och blek i några dagar. Jag tog en koll på fiskarna och märkte att det stack ut små röda strängar ur analöppningen på alla mina neontetror samt fjärilciklider och bolivianer. Till en början trodde jag att fiskarna endast var förstoppade då jag nyligen införskaffat diskus som jag matar med oxhjärta, som är väldigt röd i färgen. Insåg strax senare att karet/karen blivit drabbade av den hämska parasiten Cammalanus Cotti (akvaristens största mardröm?).
    Fick höra att medicinen Sera Nematol ska vara den enda effektiva medicinen som är avsedd för akvarie och ville helst prova detta innan jag prövar andra metoder med avmaskningmedel som inte nödvändigtvis är avsätt för akvarium som exempelvis Flubendazol och Levamisol.

    Jag gjorde ett stort vattenbyte på ca 70% och därefter doserade Nematol efter bruksanvisning. Strax efter kunde jag se maskar börja simma i vattnet upp mot ytan, antog att de höll på att dö av medicinen? Problemet är att jag kan fortfarande se maskarna ur fiskarnas analöppningar en dag senare. Efter att ha kollat runt på forum verkar det som många som använt Seras Nematol ger dubbeldos eller till och med trippel dos för att det ska verka på parasiterna i fiskarna och inte endast på de som finns fritt i vattnet.

    Det jag igentligen undrar är hur denna medicin fungerar. Vissa säger att medicinen inte dödar maskarna som redan finns i fiskarna utan att maken först måste "äta sig mätt" och självmant lämnar fiskkroppen varpå den senare dör i vattnet. Andra verkar tro att medicinen ska ta kol på parasiterna även när de befinner sig i kroppen så nu undrar jag om någon faktiskt vet hur denna medicin ska fungera. Borde jag öka dosen nästa behandling då maskarna som redan finns i fiskarna verkar helt oberörda av medicinen?

    Vad är era erfarenheter av denna hämska parasit och medicinen Sera Nematol?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jag säger, kör trippeldos! Sen får du nog räkna med, att mindre fiskar och räkor tar stryk och inte klarar av medicineringen.
    Lycka till :-)

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Med risk för att vara tjatig, här kommer en kopia från en annan tråd:

      Det är det här du ska ha om du vill ha bort C. Cotti effektivt och undvika fiskförluster:

      Länk

      Vissa rekommenderar Sera Nematol med dubbel dosering. Det verkar också ta masken men leder tydligen i vissa fall till onödiga förluster, antar att det finns en anledning till att man inte ska överdosera. Jag har handlat preparatet från England utan problem flera gånger. Inga firrar har dött, räkorna har också klarat sig båda gångerna, men jag tror inte det är helt riskfritt för räkorna.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        T_B, är nyfiken på hur lång leveranstid från England?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          Generellt går det snabbt och fint att beställa från England. Har beställt en hel massa prylar från CO2 Supermarket och det tar 3-4 dagar. Det var något liknande när jag beställde Wormer Plus. Frakten är tyvärr ganska dyr om man endast beställer 5 gramsförpackningen (c:a 90:-)så om man tror sig ha behov lönar det sig att beställa 2x5 (c:a 130:-). Finns ännu större alternativ. Flubenol i pulverform är svårt att få tag på i Sverige, finns endast som pasta på apoteket, det funkar inte. Ska man ha flubenol 5% i pulverform får man vända sig till en veterinär. Minsta förpackningen låg på en tusenlapp när jag kollade för några år sedan. Eller om man känner någon gris- eller fårbonde, det är rätt vanligt att de har liggandes. Då kan man säkert få några gram

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Nej Camallanus är nog inte akvaristens mardröm, den är lätt att diagnostisera och behandla! Jag har haft ett utbrott och det löste jag med sera nematol. Jag nästan dubblade dosen och en svårt drabbad tetra var den enda fisk som strök med, även snäckorna överlevde... sen följde jag anvisningen och doserade även vecka tre tror jag det var för att förhindra en återkomst.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kattungen95
              • July 2016
              • 12

              #7
              Om någon undrar hur det har gått så har jag nu förlorat 2 fina skalarer, en guldgurami, två fjärilciklider och så klart dog alla mina räkor av medicinen. Helt klar en "mardröm" enligt mig. lätt att behandla vet jag inte om jag håller med om. Mycket svårt att få tag på rätt mediciner i Sverige och hjälper knappast att be om hjälp i butikerna.

              Kommentar

              • T_B
                • September 2013
                • 96

                #8
                Det gör ont att höra detta, men det var väntat. Jag förstår inte varför erfarna akvarister här på forumet rekommenderar Nematol i dubbel dos när det finns mängder med trådar som berättar om massiva fiskförluster med det tillvägagångssättet..

                Kattungen, det går att handla Wormer Plus på ebay om det känns tryggare. Samma företag som jag länkat till tidigare är säljare med betyget "Top-rated Seller" vilket betyder att man kan lita på dem. Du kan betala med Paypal om du vill, Paypal har en garanti att pengarna återbetalas om leveransen skulle utebli. Här är länken:

                http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+plus&_sacat=0

                Jag har ingenting med företaget som säljer medicinen att göra om någon skulle tro det. Att jag tipsar om medicinen Wormer Plus beror på att jag tycker det är synd om alla fiskar som får en plågsam död och alla akvarister som försöker bota sina fiskar med Nematol. De flesta menar att Nematol inte är verksamt om man inte använder dubbel rekommenderad dos. Det finns ju en anledning till rekommendationen. Som Kjell skriver i en annan tråd, allting blir giftigt om man använder för mycket av det.
                Senast redigerad av T_B; 24 August 2016, 13:38.

                Kommentar

                • Kattungen95
                  • July 2016
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av T_B
                  Det gör ont att höra detta, men det var väntat. Jag förstår inte varför erfarna akvarister här på forumet rekommenderar Nematol i dubbel dos när det finns mängder med trådar som berättar om massiva fiskförluster med det tillvägagångssättet..

                  Kattungen, det går att handla Wormer Plus på ebay om det känns tryggare. Samma företag som jag länkat till tidigare är säljare med betyget "Top-rated Seller" vilket betyder att man kan lita på dem. Du kan betala med Paypal om du vill, Paypal har en garanti att pengarna återbetalas om leveransen skulle utebli. Här är länken:

                  http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+plus&_sacat=0

                  Jag har ingenting med företaget som säljer medicinen att göra om någon skulle tro det. Att jag tipsar om medicinen Wormer Plus beror på att jag tycker det är synd om alla fiskar som får en plågsam död och alla akvarister som försöker bota sina fiskar med Nematol. De flesta menar att Nematol inte är verksamt om man inte använder dubbel rekommenderad dos. Det finns ju en anledning till rekommendationen. Som Kjell skriver i en annan tråd, allting blir giftigt om man använder för mycket av det.
                  har hört flera som rekommenderar Wormer Plus så blir nog att införskaffa det för framtiden. Nematol verkade fungera bra även på standard dos. än så länge har jag dock förlorat två skalarer, 2 fjärilar en guldgurami och alla mina räkor så klart. Känns hämskt att räkorna dog till följd av medicinen men tyvärr är de omöjliga att fiska upp ur akvariet. vet du om räkor tål Wormer plus?

                  Kommentar

                  • T_B
                    • September 2013
                    • 96

                    #10
                    Som jag skriver ovan så klarade sig mina körsbärsräkor och även Amanoräkorna. Jag räknade inte med att räkorna skulle överleva men det gjorde de. Däremot så dog alla kanelbullesnäckor så har man många snäckor så får man nog hålla koll på vattenkvaliteten så vattnet inte blir dåligt av dem när de dör. Medlet verkar vara väldigt skonsamt, någon skriver att det nästan inte går att överdosera - men det ska man så klart inte göra. Jag tror man får vara väldigt försiktig om man har räkor.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...