Hjälp! Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    Hjälp! Vad är detta?

    Hej! Orolig...igår var det full rulle på denna röd rubin hona. Idag har den något på ögat och vill inte äta. Hon har jagats friskt en längre tid av hannen.
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    #2
    Nu käkade hon iaf

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ögonskador som denna brukar oftast bero på en mekanisk skada. Sedan blir såret infekterat och den vita hinnan är kroppens eget sätt att försvara sig. Ofta brukar hinnan försvinna efter en tid men då är också oftast ögat förstört. Men en fisk kan ju utan större problem leva enögd.

      Vet inte om det finns medicin men man kan lägga i salt i vattnet (2 DL per 100 liter vatten) det kan hjälpa lite.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ser att du har växter i akvariet - de brukar inte gilla salt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SwaggaW
          • December 2015
          • 48

          #5
          Tack! Jag tar det nog lite lugnt med salt då och hör med min butik om ev. medicinering. Växterna mår fint, vill inte riskera även dem.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11217

            #6
            De senaste två gångerna jag fått ögonskador som sett ut så på mina malawiciklider så har de varit kvar. Svårt att få bukt med. Den ena fisken avlivade jag och den andra är kvar för den ser för övrigt frisk ut.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • SwaggaW
              • December 2015
              • 48

              #7
              För framtida ref så har min firre nu återhämtat sig helt verkar det som Får väl avvakta lite men det ser väldigt lovande ut.

              Kommentar

              Arbetssätt...