API General Cure

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    API General Cure

    Denna medicin omtalas av förståsigpåare i USA som ett jättebra bot mot allehanda parasiter, in- och utvärtes.
    Är det någon som har erfarenhet av den eller förslag på andra, liknande preparat?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har inte hört talas om medicinen, men å andra sidan använder jag aldrig mediciner (i akvarier) så det är kanske inte så konstigt
    Men på din beskrivning låter det som en allspektrummedicin och sådana är jag starkt kritisk mot eftersom om man medicinerar så bör det vara en medicin som kurerar någon specifik sjukdom. För all medicinering slår ju också ut en massa andra saker i akvariet vilket gör att fiskarna får sämre motståndskraft och akvariet blir instabilare.

    Men någon annan här har kanske använt den och har lite närmare koll
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 July 2016, 11:20.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Catchio
      • May 2013
      • 86

      #3
      Du har skrivit tidigare att du inte medicinerar utan "plockar bort" den sjuka fisken.
      Menar du att du flyttar den till ett karantänsakvarium eller avlivar du den helt enkelt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Catchio
        Du har skrivit tidigare att du inte medicinerar utan "plockar bort" den sjuka fisken.
        Menar du att du flyttar den till ett karantänsakvarium eller avlivar du den helt enkelt?
        Det beror nog på omständigheterna som vad det är för sjukdom och tillståndet på fisken.
        Men generellt sett så är det inte bra att medicinera i huvudakvariet eftersom man då också dödar många nyttobakterier, men är det en snabbspridande sjukdom typ vita prick så har man inget annat val
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...