sjuka neoner utan neonsjuka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    sjuka neoner utan neonsjuka...

    Okej nu är det jag som har något jag inte riktigt vet vad det är. Främst neontetrorna som drabbats, vart lite på rasbororna med. Först trodde jag det var svamp, munsvanp då rasbororna hade bollar vid munnen.
    Neonerna har som en vitaktig beläggning eller mjölig svårt beskriva, nu efter 2 olika medicineringar så är en del genomskiliga längs med ryggen.

    Först fick dom furanol för munsvampen och för att se om det vart bättre , munsvampen försvann men ryggarna på neonerna vart det mer på. väntade då ca 1 å en halv vecka med vattenbyten innan nästa medicinering. Då fick jag rådet det var nog oodinium så då var det dags med protozin som dom fick sista dosen av nu i måndags. Men neonerna ser dåliga ut på ryggarna än.
    Det underliga är att max 1 har dött och dem är väldigt pigga äter och simmar på som inget är problem.
    Övriga fiskar mår bra så när som på ena gurami hanen blivit lite grumlig i färgen, sammets sjukan tänker man då och då har han ju blivit medicinerad för detta redan då protozinet tar det.
    Räkorna verkar ha överlevt protozinet, det jag aldrig kom åt att flytta, medan posthornen som vart kvar har dött av.

    Idag när jag ser in ser det ut som om pandorna gnidersig lite emot saker, men det var en hona och hane så jag är inte säker på att det var kliningar. Dom gillar simma tillsammans har jag sett.

    Men frågan kvarstår vad kan det vara för sjukdom ? jag utesluter neonsjukan då alla lever och är pigga och glada över en 3veckors intervall nu, ja så när som 2 neoner, förloppet skulle vart fort och dom borde ha vart döda nu alla neoner. enligt vad jag har kunnat läsa mig till. Dessutom tror jag att medicinerna skulle tatt det.

    och när kan jag börja med vattenbyten efter protozinet , det står inte på flaskan, vill ju kunna rensa upp bland alla döda posthorn med... som räkorna kalasat på när dom dött så det stinker inte =P
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    Sorry, we couldn’t find that page


    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      en liten filmsnutt på neonerna... och lite andra linslusar .... den mest sjuka ser mest ljus ut i ljuset... men man ser det fattas färg... och dom står där i strömmen av vatten och ja ser ut som vanligt förutom detta då...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Såg att du inte tryckt in filterbehållaren ända in och då åker det mesta vattnet direkt in i pumpen utan att passera genom filtermaterialet...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          ja den är inte helt intryck... i den pumpen men nog hoppas jag då den är för extra foltrering då jag har problem med partiklar som far runt... innuti syns det på vadden att det åker igenom =) den är så nedrans svår att öppna när jag har så mycket vadd i... synd du inte hade nån idé om vad dom kan ha för sjukdom... med 2 stora medcineringar så har jag nu flyttat över neonerna i egen burk på endast 10 liter .. för tillfället...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Nej tyvärr jag har inte en aning om vad det kan vara... En bekants neoner såg dock ut så där och det var för att hon var väldigt slarvig med vattenbyten och ingen konsekvens med matningen och klen filtrering.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              ja att jag har slarvat... med vattenbyten är detta konsekvensen av.. det är jag införstårdd med... att glömma vattenbyten är inget bra lärdomen är dragen... Hoppas fler lär sig för detta var inte lätt bli av med...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                konstaterat sammetssjuka och att dom förmodligen behöver en omgång till av protazinet , eller va det nu hette

                Kommentar

                Arbetssätt...