Mina räkor dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nennejebbi
    • September 2015
    • 6

    Mina räkor dör

    Hej! Jag skulle bli väldigt tacksam för lite råd, då mina nya körsbärsräkor dör för mig.

    Det är andra gången jag provar räkor. Första gången hade jag ett nano och mina nya räkor (5 stycken) sågs aldrig mer till efter att jag släppte i dem i karet. NU har jag fått veta att det troligtvis beror på att jag hade aqua safe i vattnet.

    Nu har jag ett nystartat akvarium på 56 L. Jag startade akvariet 4 dagar innan jag släppte i något levande och det enda jag hade i karet var flytande filter. Jag släppte sedan i två posthornssnäckor, två svärdbärare och fyra körsbärsräkor i karet för 3 dygn sedan (under transporten hade de en växt att klamra sig fast i). De första två dagarna mådde de toppen och var väldigt aktiva, tredje dagen såg jag knappt till dem. Nu kan jag bara se att den största finns kvar. Den verkar slö och har blivit mörkröd (mer beige från början). Jag vet att man inte ska mata så mkt i början men eftersom jag EFTER inköpet fick veta att räkor inte trivs i rent vatten släppte jag ner en maltablett för att de skulle ha något att äta i förrgår kväll.

    Övriga invånare verkar må bra (fast svärdbärarna äter på växterna och försöker äta på snäckorna hela tiden, trots att de fått lite mat två ggr).

    Några idéer om vad jag gör för fel?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Har du mycket växter så kan de mycket väl gömma sig om du inte sett dem som döda?
    de är mästare på att gömma sig
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • nennejebbi
      • September 2015
      • 6

      #3
      Tack så hjärtligt för svaret!

      Kommentar

      Arbetssätt...