Behandlingstid för vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Behandlingstid för vita prick?

    Har för första gången på ett rätt bra tag råkat få vita prick i ett av karen, och köpte medicin i söndags. I bruksanvisningen står det att man ska upprepa behandlingen dag 3, 5, och så vidare till dag 15. Kan det verkligen stämma? Var ju ett tag se'n jag hade vita prick i nå't kar som sagt, men har då inte för mig att medicineringen är så långdragen. Och det känns rätt osannolikt att medicinen skulle räcka till så många liter som han i butiken sa om jag medicinerar så länge (varannan dag i 15 dagar, det vill säga 8 gånger). Och det verkar faktiskt som om prickarna redan nu, efter andra medicineringen, är mer eller mindre borta. Minns kanske fel, men jag har för mig att man brukar medicinera några gånger tills parasiterna släpper, och se'n ytterligare en medicinering för att sätta in dödsstöten?
    Senast redigerad av Shepard; 17 May 2016, 19:13.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Vad har du för fisk? Kan du dra upp tempen till 30 grader behövs oftast ingen medicinering.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Bl.a briljanttetror (som var de enda jag såg prickar på), scalarer, blåciklider och Corydoras panda. Tempen ligger på ca 28℃ i alla fall enligt termometern.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur som helst verkar prickarna vara borta nu, upptäckte dem nog i rätt tid, innan de fick rejält fäste, och det bröt aldrig ut ordentligt. Såg aldrig några prickar på nå'n annan fick än briljanttetrorna, även om blåcikliderna gick och kliade sig under nå'n dag eller så.

        Verkar som sagt som om medicineringstiden var något överdriven.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...