Skada på vanlig pleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    Skada på vanlig pleco

    Hej, vore tacksam för hjälp med att identifiera vad det här är för något och hur man bäst botar det:



    Plecon går på uppväxt (cirka 15 cm nu) i ett juwel vision 180 med orginalfiltrering. Akvariet har varit igång ett par år och inga nya fiskar eller inredning har lagts till det senaste året. Vattenbyten görs två gånger i veckan á 20 liter per gång.

    Övriga fiskar i akvariet är: 4 Bedotia madagascariensis, 3 siamesiska algätare, 1 kampfiskhona, 8 Corydoras panda, 4 praktbotior (på uppväxt cirka 10 cm nu) och en Gnathonemus petersii (är därför lite orolig om det behövs medicineras).

    Nu till den stora haken, jag är på Nya Zeeland som utbytesstudent sedan Juli förra året och har 2 veckor kvar, så det här är andrahandsinformation från min familj som sköter om akvarierna: Skadan på plecon ser ut som ett sår (av vad jag kan se) och plecon verkar inte bry sig om det utan äter och simmar som vanligt.

    Tacksam för svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Ok. du kan inte dra igång nån större grej på distans! Vattenbyte med 20L, 2ggr i veckan är på tok för lite! Be dem byta ca 50% denna gång och så löser de upp 2-3dl salt i bytesvattnet (går bra med vanligt bordssalt)! Fortsättningsvis bör du byta 50-60L en gång i veckan. När du byter 2ggr i veckan så byter du också ut det ganska nya vattnet igen så att säga och som det skötts så kan man jämföra dina 2 byten i veckan med 1 byte på 25-30 i veckan och det är för lite och risken är att du får för höga halter sjukdomsframkallande bakterier i vattnet som i detta fall möjligtvis har drabbat din pleco!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Tack, det blir ett 50% vattenbyte idag, ska det fortsättas med 50% vattenbyte dag eller ska det väntas några dagar emellan?
      Vågar nog tyvär inte ha salt i vattnet då det går corydoras i samma akvarium och de ska vara saltkänsliga.

      Skulle det hjälpa att höja temperaturen något? Den ligger på 24-25 'C nu.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Det är just saltet den behöver. Endast vildfångade corydoras kan ha en känslighet mot salt men inte de odlade, så det behöver du inte oroa dig för!
        Om mängden vattenbyten skrev jag i mitt förra inlägg!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Tack, får göra ett litet vattenbyte med saltet och sen vänta med nästa fram till helgen.

          Kommentar

          Arbetssätt...