Praktbotior strök med vid behandling med sterazin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluebirch
    • January 2015
    • 39

    Praktbotior strök med vid behandling med sterazin

    Mina kardinaltetror har haft en parasit som fick fjällen att stå ut och på en del exemplar kunde man tydligt se ett vitt maskliknande tråd som stack ut under fjällen. Jag hade tänkt avliva alla kardinaler eftersom övriga fiskar inte var påverkade, men på djuraffären rådde de mig att göra en kur sterazin mot parasiterna – att få bort fiskarna skulle inte nödvändigtvis få bort parasiterna.

    Efter en dag försvann de synliga parasiterna från kardinaltetrorna.

    Efter en veckas behandling (av en tiodagarskurs) fann jag idag att en av mina praktbotior dött och att en saknas. Förmodligen ligger den död någonstans där jag inte kan se den.

    Är praktbotior känsliga för läkemedel? Borde jag kanske undvikit sterazin?

    180 liter, kardinaler, praktbotior (ny 2, nyss 4), regnbågsfiskar (4), siamesiska algätare (2) och en ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag vet inte om praktbotia är känsliga för just den medicinen, men all medicinering sänker ju vattenkvaliten så om de var försvagade innan kan just medicineringen ha blivit droppen......
    Sedan rent allmänt om medicinering, överdosera aldrig och medicinera aldrig med medicin där bäst före datumet gått ut
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bluebirch
      • January 2015
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag vet inte om praktbotia är känsliga för just den medicinen, men all medicinering sänker ju vattenkvaliten så om de var försvagade innan kan just medicineringen ha blivit droppen......
      Sedan rent allmänt om medicinering, överdosera aldrig och medicinera aldrig med medicin där bäst före datumet gått ut
      Nej, jag har varit noga med doseringen. Nåja, jag får väl ersätta förlusten när kuren är klar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast vänta en rejäl tid efteråt med att komplettera. All medicinering gör som sagt akvariet instabilt och det tar en bra tid efteråt innan det är i balans igen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • bluebirch
          • January 2015
          • 39

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast vänta en rejäl tid efteråt med att komplettera. All medicinering gör som sagt akvariet instabilt och det tar en bra tid efteråt innan det är i balans igen.
          Det låter klokt. Det skall jag göra. Tack.

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Nu vet jag inte om jag fattat rätt. Är det 2 botior du har? De vill ju vara fler för att må bra. Minst 5-6 stycken. Men det har ju inget att göra med din medicinering.
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • bluebirch
              • January 2015
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Nu vet jag inte om jag fattat rätt. Är det 2 botior du har? De vill ju vara fler för att må bra. Minst 5-6 stycken. Men det har ju inget att göra med din medicinering.
              Numera har jag två…

              Kommentar

              Arbetssätt...